۲۸ دی ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5739544
T T
۰ نفر
چین، روابط تجاری خود را با آمریکای لاتین توسعه می دهد # پکن، ایرنا: 28 دی 1377 برابر با 18 ژانویه 1999 چین ، برای توسعه روابط تجاری خود با کشورهای آمریکای لاتین ، دو مرکز بازرگانی در برزیل و آرژانتین تاسیس می کند.
" وانک جی کوان " مدیر امور بازرگانی چین با آمریکای لاتین ، در وزارت تجارت خارجی و همکاری های اقتصادی این کشور، اعلام کرد: پکن ، در عـین حال درصدداست که فعالیت موسسات تجاری و سرمایه گذاری را در آمریکای لاتین تشویق کند.
در پی نزول چشمگیر صادرات چین به کشورهای آسیای شرقی، این کشور در پی یافتن بازارهای جدیدی در جهان است .
خبرگزاری چینی "شین هوا" ، روز دوشنبه، به نقل از "وانک"، افزود: چین و آمریکای لاتین ، زمینه های مستعدی برای همکاری تجاری و اقتصادی دارنــد و پکن تمایل دارد این همکاری ها، به سرعت توسعه یابد.
وی گفت: تاکنون چین با ایجاد 190 موسسه در آمریکای لاتین ، 337 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است ،اما ارزش مبادلات تجاری چین و آمریکای لاتین، در یازده ماهه سال 98 ، با دو درصـد سقوط ، به هفت میلیارد و 530 میلیون دلار رسیده است.
چین در این میان، چهار میلیارد و 830 میلیون دلار کالا به آمریکای لاتین صادر کرده و دو میلیارد و 700 میلیون دلار از این منطقه ، کالا وارد کــرده است.
این مقام چینی گفت: در سال گذشته میلادی ، چین کمیته های مشترک اقتصادی و تجاری با مکزیک، برزیل، کوبا، آرژانتین، اروگوئه و ونزوئلا تشکیل داده و ده ها قرارداد میان پکن با این کشورها، منعقد شده است .
در سال جاری میلادی، براثر کند شدن رشد اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین، همکاری های اقتصادی و تجاری این منطقه با چین، دچار رکود خواهد شد.
در حال حاضر ، فعالیت بازرگانی چین با آمریکای لاتین، تنها دو درصد از کل میزان تجارت خارجی این منطقه را شامل می شود.
رهبران پکن، از تقویت برنامه های اقتصادی درآمریکای لاتین، اهداف سیاسی را نیز دنبال می کنند.
آمریکای لاتین ، یکی از مناطق مورد نفوذ تایوان است و چین تلاش دارد از میزان این نفوذ بکاهد.
۰ نفر