۲۶ دی ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5739404
T T
۰ نفر
دریک فاچت: انگلیس مایل به تقویت رابطه غرب و جهان اسلام است # لندن ، ایرنا: 26 دی 1377 برابر با 16 ژانویه 1999 به گفته معاون وزیر امور خارجه انگلیس ، این کشور مایل است به منظور کمک به تثبیت ارتباط سیاسی اسلام و غرب ، "پیوندی" میان اتحادیه اروپایی و سازمان کنفرانس اسلامی برقرار کند.
وی افزود: "ما نیازمند فراگیری بسیار از اسلام هستیم".
دریک فاچت گفت: "به همین علت است که دولت بریتانیا توسعه گفت و گو میان اتحادیه اروپایی و سازمان کنفرانس اسلامی را پیشنهاد کرده است ، گفت و گوئی که "کمال خرازی" وزیر امور خارجه ایران ، که کشورش ریاست کنونی سازمان کنفرانس اسلامی را بر عهده دارد ، مشتاقانه از آن حمایت می کند." این مقام انگلیسی در مقاله ای که در آستانه عید سعید فطر در نشریه "مسلم نیوز" انگلیس به چاپ رسیده است، از پیشنهاد ارتباط میان اتحادیه اروپایی و سازمان کنفرانس اسلامی فراتر می رود و " گفت و گوی تمدنها" را که پیشنهاد رییس جمهوری اسلامی ایران است، مطرح می کند.
وی در این زمینه می گوید ، "اگر بخواهیم اعتمادی واقعی میان دنیای اسلام و غرب به وجود بیاوریم، باید میان مردمان خود نیز گفت و گو برقرار کنیم. ما نیاز داریم که نظریه پردازان مان ، "دایره عدم اعتماد" را بشکنند. ما نیازمندیم معلمان، فلاسفه، هنرمندان و مورخینمان با یکدیگر بنشینند و گفت وگو کنند." معاون وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه این مقاله به تلاش این کشور از ماه رمضان گذشته در جهت حل مشکلات قدیمی اشاره می کند.
این مقام ارشد در وزارت امور خارجه انگلیس با رد "اجتناب ناپذیر بودن برخورد اسلام و غرب" می گوید ، یکی از "اولویت های " لندن " اثبات غلط بودن این دیدگاه" است. به اعتقاد وی، مبارزه با پیشداوریها و تعصبها، باید گام نخست باشد.
فاچت می فزاید ، بخش اعظم هنر، علم و فلسفه مدیون اسلام است و ما همزمان با جستجوی غرب برای یافتن نوعی بدیل برای مادیگری لجام گسیخته، " نیازمند فراگیری بسیار از اسلام هستیم."
۰ نفر