۱۴ دی ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5738123
T T
۰ نفر
یک متخصص زنان و نازایی ایران ،عملکرد پزشک آمریکایی را نادرست دانست # تهران ، ایرنا: 14 دی 1377 برابر با 4 ژانویه 1999 دکتر "ابوطالب صارمی" متخصص زنان ، زایمان و نازایی با انتقاد از عملکرد یک پزشک آمریکایی گفت : ضوابط جدید علم نازایی ، میزان جنینی را که پزشک مجاز است ، به رحم یک زن منتقل کند، حداکثر چهار جنین در نظر گرفته است.
وی روز دوشنبه افزود: براساس اخبار موجود ، زن و شوهری که در آمریکا صاحب هشت فرزند شدند، مدتی تحت درمان نازایی قرار داشتند که از طریق عمل (آی.وی.اف ) ، بیش از هشت جنین به آنان منتقل شد که هر هشت جنین آن امکان رشد و تکثیر سلولی پیدا کردند.
این پزشک ادامه داد: علم پزشکی تاکنون ثابت کرده است که رحم یک انسان مانند موش یا حیوانات پست، گنجایش پرورش تعداد جنین های زیاد را ندارد و حداکثر می تواند تا چهار جنین را تحمل کند و این درحالی است که در مورد چهار جنین هم میان پزشکان اختلاف نظر وجود دارد.
وی گفت: پزشکان معتقدند در صورتی که به یک زن بیش از این تعداد، جنین منتقل شود با زایمان زودرس مواجه خواهد شد.
صارمی افزود: به فرض که عمل انتقال هشت جنین توسط پزشک با حسن نیت و نه به منظور انجام آزمایش انجام شده باشد ، این پرسش مطرح است که وقتی پزشک این زن ، پس از انجام سونوگرافی مشاهده کرد که جنین ها در حال رشد و تکثیر هستند، چرا اقدامی برای کاهش تعداد آنها به منظور حفظ سلامت سایرین انجام نداد؟ وی تاکید کرد: هم اکنون براساس اخبار رسیده نوزادان به دلیل تولد زودهنگام ، نارس بوده و برخی ازآنها وضعیت وخیمی دارند بطوری که پنج جنین در معرض خطرند ، یکی از نوزادان که فقط 320 گرم وزن داشت به دلیل نارسایی قلبی و تنفسی فوت شده و تنها دو نوزاد که 810 گرم وزن داشتند ، از وضعیت بهتری نسبت به سایرین برخوردار هستند.
صارمی افزود: والدین این نوزادان اهل نیجریه هستند و هزینه سنگینی را (حدود دو میلیون دلار) برای صاحب فرزند شدن متقبل شده اند که بخش عمده این هزینه مربوط به نگهداری این نوزادان در بخش آی.سی.یو نوزادان است در صورتی که با تدبیر پزشک می توانستند صاحب دو یا سه فرزند سالم شوند.
این پزشک در توضیح چگونگی انجام این عمل گفت: این زوج تحت درمان نازایی بود و پزشک معالج آنان از آمپول های مخصوصی برای تحریک تخمدان به منظور تخمک گذاری استفاده کرده و دراین موارد بجای رها شدن یک تخمک بطورطبیعی ، تعداد زیادی تخمک به حد بلوغ می رسند.
وی افزود: پس از بلوغ تخمک ، پزشک خارج از محیط رحم با سوزن مخصوص و با استفاده از روش آی.وی.اف نطفه (اسپرم ) مرد را به داخل تخمک ها تزریق کرده که پس از 48 ساعت جنین اولیه به دست می آید، که دراین مرحله تصمیم گیری با پزشک و زوج خواهان فرزند است که توافق کنند چند جنین را به رحم زن منتقل کنند و مابقی را برای حاملگی بعدی فریز کنند.
۰ نفر