۱۰ آذر ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5734440
T T
۰ نفر
ناطق نوری مذاکرات خود را بامقام های تایلندسازنده توصیف کرد # بانکوک ، ایرنا: دهم آذر 1377 برابر با اول دسامبر 1998 رئیس مجلس شورای اسلامی مذاکرات خود را با مقام های عالی رتبه تایلند مفید و سازنده توصیف کرد.
علی اکبر ناطق نوری روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی که خبرنگاران خارجی و ایرانی حضور داشتند، اظهار داشت : در ملاقات بامقام های تایلندی درخصوص گسترش همکاری های پارلمانی ، سیاسی و اقتصادی ، مسایل دو جانبه و منطقه ای و بین المللی مذاکرات رضایت بخشی صورت گرفت و یک تفاهم نامه همکاری نیز بین طرفین به امضا رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی روابط فعلی تهران - بانکوک را در زمینه مسایل سیاسی واقتصادی خوب توصیف کرد و افزود: در جریان این مذاکرات برسرمایه گذاری های مشترک دو کشور در بخش نفت ، گاز و خرید فولاد و نفت از ایران و همچنین احداث واحد پتروشیمی توسط تایلند درمنطقه ازاد قشم برای استحصال کود شیمیایی اوره و ادامه خرید برنج و شکر از این کشور تاکید شد.
وی تصریح کرد: انچه که دراین سفر یافتم اراده مسوولان دو کشور برتوسعه روابط فی مابین ودرک متقابل از شرایط یکدیگر بود.
ناطق نوری به بحران اقتصادی کشورهای جنوب شرقی اسیا و مشکلاتی که تایلند در این زمینه با انها مواجه شده است، اشاره کرد و گفت: ماترجیح می دهیم در خریدهای برخی اقلام مورد نیاز خود ، تایلند را در اولویت قرار دهیم و این کشور نیز نفت و گاز خود را از ایران تامین کند.
وی تاکید کرد: درک متقابل تهران و بانکوک از یکدیگر ، بستر مناسبی را برای همکاری های بیشتر دو کشور فراهم خواهد کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی به موقعیت استراتژیک وممتاز ایران در منطقه اشاره کرد وگفت : ایران موقعیت خوبی برای ترانزیت کالا به اروپا و ارتباط با کشورهای اسیای مرکزی دارد و به همین دلیل کشورهای عضو آ.سه.آن بخصوص تایلند می توانند از این شرایط برای سرمایه گذاری دو و یا چند جانبه استفاده کنند.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و تایلند ضمن اشاره به مذاکرات رییس اتاق بازرگانی ایران با مقام های اقتصادی تایلند در حاشیه این سفر، اظهارداشت : قرار شد ظرفیت ها و شرایط دو طرف دراین زمینه بررسی شود تا دو کشور بتوانند درپنجمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی که درتهران برگزار خواهد شد، به توافق هایی دست یابند.
ناطق نوری با تاکید بر این مطلب که دو کشور در حال حاضر هیچ مشکلی در زمینه صادرات نفت به تایلند و واردات برنج و شکر از تایلند ندارند ، خاطرنشان کرد: سطح روابط ما به گونه ای است که هرگاه لازم باشد، هیات های مختلف می توانند متقابلا به کشورهای یکدیگر رفت و آمد کنند.
وی تشویق برای سرمایه گذاری مشترک جهت تولید کود اوره، حمل ونقل هوایی و دریایی، همکاری چند جانبه با کشورهای عضو اکو و آ . سه. آن و گفت و گو درخصوص مساله اجتناب از اخذ مالیات مضاعف را از جمله مذاکرات و توافق های خود با مقام های تایلندی برشمرد و بر پیگیری این توافق نامه ها از سوی مسوولان بویژه رییسان کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تاکید کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی رقم مبادلات تجاری ایران و تایلند در سال 1996 میلادی را 700 میلیون دلار ذکر کرد و در عین حال تاکید نمود: این رقم برای ما قابل قبول نیست و با پیگیری های لازم این میزان به مراتب بالاتر خواهد رفت .
وی در پاسخ به سوال دیگری درمورد کاهش قیمت روز افزون نفت واینکه آیا ایران قابلیت تطابق با این شرایط ویژه را دارد ؟ گفت : ازسالها قبل پیش بینی چنین روزی را می کردیم که نفت دستخوش بازیهای سیاسی قرار گیرد.
ما در برنامه دوم توسعه به این مساله توجه داشتیم و امروز به دنبال صادرات و سرمایه گذاری در بخش های غیر نفتی هستیم .
ناطق نوری کشاورزی ، شیلات ، صنایع تبدیلی و توریسم را از جمله این بخش ها ذکر کرد و گفت : ما به مساله جذب توریسم توجه جدی داریم و درصدد هستیم با همکاری کشورهایی که دراین زمینه پیشرفت خوبی داشته اند ، صنعت گردشگری را در ایران فعال تر کنیم .
وی ادامه داد: درسایه امنیت و روابط دوستانه است که رفاه ملت ها تامین می شود. اگر بستر فراهم باشد ، صنعت گردشگری هم رونق خواهد یافت .
رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد : درحال حاضر این امنیت در ایران وجود دارد و هم اکنون گردشگرانی از کشورهای مختلف از اصفهان ، شیراز و دیگر مراکز توریستی ایران دیدن می کنند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد زمینه های همکاری نزدیک سازمان های اکو و آ.سه.آن ، اظهار داشت : دشمنان ایران و در راس آنها آمریکااز زمان پیروزی انقلاب اسلامی علیه ما دست به تبلیغات زیادی زده اند، طبیعتا رفت و آمدها و ارتباطات می تواند جوسازی و تبلیغات سوء را کنار بزند و واقعیت ها را نمایان سازد.
ناطق نوری افزود: ارتباط تایلند و ایران و سفر هیات های عالی رتبه دو کشورقطعا آثار و برکات زیادی داشته و بسیاری از ذهنیت های غلط را تصحیح کرده است .
وی گفت : مسوولان تایلندی در جریان این سفر عنوان می کردند که با آمدن به ایران و دیدن واقعیت های کشور ما ، بسیاری ازمسایل برای آنها مرتفع شده که این خود می تواند زمینه مناسبی را برای تماس و ارتباط دو سازمان مهم اکو و آ.سه.آن، فراهم آورد.
رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : اگر ایران و تایلند ظرفیت ها و شرایط یکدیگر را برای اعضای اکو و آ.سه.آن، بیان کنند ، مطمئنا بستر برای تشکیل یک اتحادیه آسیایی فراهم خواهد شد.
وی ضمن طرح این پرسش که " چرا اروپا بتواند اتحادیه راه بیندازد و ما اتحادیه ای ازکشورهای آسیایی نداشته باشیم" ؟ ، اعلام کرد: مسوولان جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشکیل چنین اتحادیه ای هستند و کشورهایی که در این خصوص تاکنون با آنها مذاکره کرده ایم، ازاصل این ایده حمایت می کنند. البته لازم است دراین مورد مطالعه بیشتری صورت گیرد.
درپایان یکی از خبرنگاران خارجی حاضر در این کنفرانس مطبوعاتی پرسشی درمورد احتمال برقراری رابطه بین تهران و واشنگتن مطرح کرد که ناطق نوری درجواب گفت : ما تا به حال علامتی که نشان دهنده حسن نیت آمریکایی ها در این خصوص باشد ، مشاهده نکرده ایم و به قول آقای خاتمی رییس جمهوری اسلامی ایران، دیوار بی اعتمادی میان ایران و آمریکا همچنان بلند است .
۰ نفر