۲۴ مهر ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5729288
T T
۰ نفر
جیانک زمین : توسعه روابط با عربستان برای چین با اهمیت است # پکن - ایرنا: 24 مهر 1377 برابر با 16 اکتبر 1998 " جیانک زمین " ، رییس جمهوری چین ، توسعه منـاسبات با عربستان سعودی را برای پکن با اهمیت خواند.
وی ، شب گذشته در دیداری که با " امیر عبدالله " ولیعهد عـــــربستان سعودی در پکن داشت، گفت : همکاری های چین و عربستان در زمینه های سیاسـی ، اقتصادی و امور نفتی به سرعت در حال رشد است و پکن از ایــــن روند رضایت دارد.
به گزارش خبرگزاری " شین هوا "، جیانک تاکید کرد : همکاری هـای پکن و ریاض دورنمای روشنی دارد و چین مایل است این همکاریها بلند مدت ، بـاثبات و پر قدرت به پیش رود.
رییس جمهـوری چین، همچنین مناسبات دو کشور را با تــــوجه به تغییرات جهانی و روند چند قطبی شدن نظام بین المللی ، مهم دانست .
در این دیدار، امیر عبدالله ، مذاکرات خود را با نخست وزیر چین بسیار ثمر بخش و مفید خواند و افزود: این گفت و گوها برای تحکیم مناسبات پکـن و ریاض بسیار مهم بوده است .
وی ، دعوت " فهد "، پادشاه عربستان از رییس جمهوری چین را برای دیدار از ریاض ابلاغ کرد که جیانک با آن موافقت نمود.
پیش از این دیدار ، " تانک جیاشیوان " و " سعود الفیصل " وزیـــــران خارجه چین و عربستان در زمینه روابط دو جـانبه و مسایل بین المللــــــی و منطقه ای به بحث و تبادل نظر پرداختند.
" امیر عبدالله " ، ولیعهد عربستان ، روز چهارشنبه بــرای دیـــدار و مذاکره با رهبران چین ، وارد پکن شد.
وی ، برجسته ترین مقام عربستان سعودی است که از سال 1990 که منـاسبات سیاسی پکن و ریاض برقرار شده، از چین دیدار می کند.
امیر عبدالله ، معاون نخست وزیر و فرمانده گارد ملی عــــــربستان که ولیعهدی این کشور را نیز بر عهده دارد، در این سفر چهار روزه ، یــک هیات عــــالیرتبه سیاسی و اقتصادی را به همراه دارد.
دیدار ولیعهد عربستان سعودی از پکن به دعوت " جو رونک جی " نخست وزیر چین انجام می شود.
وی ، قرار است ، در خاتمه مذاکراتش با رهبران پکن ، عازم شهرهای " شی ان" و " شانگهای " شود.
چین و عربستان در سال های اخیر به سرعت همکاری های خود را فـــــزونی داده اند و در حــال حاضر عربستان نخستین طرف اقتصادی و تجاری چین در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است .
ع / و
۰ نفر