۸ شهریور ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5723895
T T
۰ نفر
پخش گفتگوی مستقیم دو معلم ایرانی و آمریکایی از تلویزیون سراسری آمریکا 0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 نیویورک، ایرنا: هشت شهریور 1377 برابر با 30 اوت 1998 تلویزیون سراسری آمریکا جمعه شب گفت وگوی دو معلم ایـرانی و آمـریکایی از طریق اینترنت را به مدت 40 دقیقه پخش کرد.
دراین برنامه تلویزیونی که از کانال 13 تلویزیون سراسری آمریکا پخش شد تهیه کننده برنامه تصاویری درباره سیر تحول انقلاب اسلامی ایران به مخاطبین خود ارائه کرد که عبارت بودند از سرنـگونی شاه بدست مردم ، بازگشــت امام خمینی (ره ) به ایران ، مراحل شکل گیری انقلاب اسلامی ایـــران ، جنـک تحمیلی رژیم عراق علیه ایران و پیروزی "محمد خاتمی" در انتخابات ریـاست جمهوری.
در تمـــام این مراحل تهیه کننده موضع مردم ایران نسبت به آمریکا و طرد دولت آمریکا از جمهوری اسلامی ایران را خاطرنشان می ساخت و اشاراتی به دخالت های آمریکا در سقوط دولت " محمد مصدق " و حـمایـت همه جانبه از رژیـم شاه را یادآور می شد.
در گفت وگوی دو شهروند ایرانی و آمریکایی طرفین از فرهنـک و دیدگاههای مــردم دو کشــور با یکدیگر گفت وگو کردند و بر مشـترکات دو فرهـنک تاکید داشتند.
در این گفت وگو خانواده های دو طرف در کنار آنـــــــان حضور داشتند و سووالاتی را درباره کار و زندگی در دو کشور از یکدیگر می پرسیدند.
تهیه کننده از تمام مراحل این گفت وگو که در نقاط مختلف ایران از جمله دانشگاه ، بازار ، خانه و تفریحگاه ها انجام شد ، فیلم تهیه کرده بود.
در تمام مدت مشاهده این گفت وگو ، بحـث تمـدن ها و گفت وگو بین مــردم ایـران و آمریکا که "خاتمی" رییس جمهوری ایران در گفت وگوی خود با مــردم آمریکا مطرح کرده بود به ذهن بیننده خطور می کرد.
خانم معلم ایـرانی که به تشخیص اکثر ایرانیان مقیم نیویورک از بیـان و استدلال خوبی برخوردار بود به همتای آمریکایی خود گفت : مایلم مردم آمریکا دلیل رنجش ایرانیان از دولت آمریکا را بدانند.
وی گفت: سازمان سیا دولت مردمی مصدق را با کودتا ساقط کرد و رژیـم شاه را جایگزین آن نمود.
شاه بـــرای مبارزه با فرهنک اسـلامی تـلاش بسیاری کرد و زنان را بر خلاف میلشان از داشتن حجاب اسلامی منع کرد.
ارتـش و پلیس شاه مخفیانه به شـکنجه و کشتار مردم و مخالفین سیاسی خود پرداختند تا آنکه آیت الله "خمینی" مـردم را به قیـام علیه رژیم شاه دعوت کرد و انقلاب اسلامی پیروز شد ، انقلاب امام خمینی در حقیقت علیه آمریکا نیز بود.
معلم آمریکایی گفت: من قـبول دارم آیت الله خمینی طـرفـداران زیـــادی داشت اما افرادی هم بودند که با ایده های گوناگون به انقلاب پیوستند.
در این گفت وگو ، طرفین آلبوم عکس های خانوادگی ، انواع غذاها ، مـذهب ، درس ، ازدواج و مسایل فرهنگی خود را برای یکدیگر توضیح دادند و خواستار تداوم این روند گفت وگوها در آینده شدند.
معلم ایـرانی یک کتاب ترجمه شده "حافظ" را برای همتای آمریکایی خود به عنوان هدیه ارسال کرد.
از نظر بسیاری از ایرانیان مقیم نیویورک ،مجموعه این گفت وگو مفید بوده و افکار عمومی آمریکا را با تحولات داخلی و دیدگاههای مردم ایران نسبت بـه آمریکا آشنا می کرد.
گفته می شود فیلم این گفت وگو ماهها پیش تهیه شده است و پیش از ایـن در دانشگاه کلمبیا نیویورک نیز پخش گردیده بود.
پخش این فیلم در مجموع حاوی نکات مثبتی درباره جمهوری اسلامی ایـران در بین انبوهی از برنامه های ضد ایرانی در آمریکا بود.
* 139 *
۰ نفر