۷ مرداد ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5720462
T T
۰ نفر
کنفرانس مطبوعاتی فرستادگان آمریکا و ترکیه در ترکمنستان # عشق آباد ، ایرنا: هفت مرداد 1377 برابر با 29 ژوئیه 1998 فرستاده آمریکا به عشق آباد روز چهارشنبه در کنفــرانس مطبوعاتی مشترک با مقامات ترکمنستان و ترکیه گفت که برنامه های آمریکــا در دریای خزر با هدف تامین منافع تمام کشورهای ساحلی صورت می گیرد.
خبرنگار " ایرنا " از " ریچارد مورنینک استار" مـــشاور ریاست جمهـوری آمریکا در امورانرژی پرسید : آمریکایی ها که همواره از قانونگرایی ، صلـح و محیط زیست در جهان حرف می زنند چرا اصرار دارند پیش از تعیین رژیم حقوقی خزر ،طرحهای بدون توجیهی مانند عبور خط لوله از عمق دریا را اجرا کنند.؟" مورنینک گفت : البته درباره رژیم حقوقی خزر پنج کشور سـاحلی هستند که باید به نتیجه برسند اما برای آمریکا این نکته جالب است که بتواند استقلال و اقتصاد این کشورها را تامین کند.
فرستاده کلینتون باردیگر تکرار کرد که هدف ماایجاد منافع برای کشورهای منطقه است و این برای همه جالب خواهد بود.
یک خبرنگار روس پرسید : آیا این برای ایرانیها نیز جالب خواهد بود؟ که وی گفت ایران برای خودش یک کشور مستقل است .
فرستاده کاخ سفید در پاسخ به سوال دیگری ، مبنی بر وجود اختلافات میـان کشورهای منطقه بویژه ترکمنستان و جمهوری آذربایجان گفت : ما فکر می کنیـم که اختلافات دوکشور از بین خواهد رفت و ما می خواهیم هرچه سریعتر طرح احداث خط لوله از عمق دریای خزر و از طریق باکو به جیحان اجرا شود.
وی افزود ما اعلام می کنیم که سازمان تجارت آمریکا از نظر مطالعاتی این طرح راتامین خواهد کرد.
ترکمنستان کار مطالعاتی این طرح را به شرکت آمریکایی (انرون ) واگــذار کرده است که از میان پنج شرکت عمده نفت و گاز این کشور انتخاب شده است.
" سارجاریف " معاون رییس جمهوری ترکمنستان در امور نفت و گــاز در این جلسه مطبوعاتی گفت : ترکمنستان در اواخر هفته جـاری قــراردادی با شــرکت آمریکایی امضا خواهد کرد و کار مطالعاتی آن از 15 نوامبر آغاز خواهد شد.
یک خبرنگار روس از مقامات آمریکایی و ترکیه ای سـوال کرد که " ترکیه در سطح وسیعی برای خرید گاز از ترکمنستان روسیه و ایـران اقدام کرده است این مقدار گاز را برای چه می خواهد؟" " یامان باشکوت " دستیار معاون وزارت امور خارجه ترکیه دراین خصوص گفت که کشورش 53 میلیارد متر مکعب گاز نیاز دارد که این هــمان مقداری است که تاکنون قرار داد بسته ایم .
" مورنینک " در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مخالفت ایران و روســیه با اجرای طرح عبور خط لوله از عمق دریای خزر گفت : من یک شخصیـت حقوقی نیستم که درباره مسایل حقوقی دریای خزر نظر بدهم اما در حال حاضر تقسیمات جدیـد منطقه ای درحال شکل گرفتن است مانند قراردادی که قزاقستان و روسیه امضــاء کرده اند.
مقام آمریکایی ادامه داد در خصــوص عبور خط لوله هنوز مشکلات زیادی هست مانند اختلافات جمهوری آذربایجان و ترکمنستان و این طرح به نتیجه نمی رسد مگر آنکه ابتدا نتایج مطالعاتی طرح عبور خط لوله از عمق دریای خزر مشخص شود.
مورنینک افزود : دو طرف مشکلات واقعی دارند و آمریکا هرچه بتوانـد تـلاش خواهد کرد تا این مشکلات حل شود.
*م.ف *
۰ نفر