۱ خرداد ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5712917
T T
۰ نفر
گامی دیگر در جهت توسعه روابط اقتصادی ایران و ترکیه # انکارا- ایرنا اول خرداد 1377 برابر با 22 می1998 مسوولین شهرهای تبریز و وان ترکیه در خصوص توسعه تجارت ، انجام سرمایه گذاری های متقابل، احداث مشترک کارخانجات برای توسعه همکاری های اقـتصادی به توافق اصولی دست یافتند.
هیاتی از مسوولان ایرانی به سرپرستی "عباس خورشیدی" فرمـاندار تبریز روز پنجشنبه در شهر وان ترکیه با مقام های استـان وان در محـل اتـاق صنـایع و بازرگانی این شهر دیدار کردند.
دراین دیدار که گروهی از تجار و صاحبان صنایع استان وان نیز حضور داشتند "عبدالقادر ساری" استاندار وان در سخنانی گفت: مـذاکـرات با هیـات ایرانی نتایج بسیار مثبتی به همراه داشت.
وی گفت: طرفین در خصوص احـداث مشترک یک کارخانه اسفالت در شهر وان و یک کارخانه ذوب آهن درمنطقه آزاد تجاری جلفا به توافق رسیدند.
وی با تاکید بر اینکه میزان تجارت فعلی بین ایران و ترکیه در حـد مطلوب نیست گفت: روسای جمهور دو کشور در سال 1996 میلادی در خصـوص توسعه میـزان تجارت مرزی و تشکیل کمیته ای برای حل مشکلات در تجارت مرزی به توافق رسیده بودند، ولی علیرغم گذشت 2 سال از این توافق هنوز میزان تجارت به حد مطلوب نرسیده است.
به گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه (اناتولی ) از وان عباس خورشیدی فـرماندار تبریز نیز در سخنانی در این دیدار گفت: تجار و بازرگانان دو کشور درتوسعه روابط ایران و ترکیه نقش مهمی دارند و بازرگانان و صـاحبـان صـنایع تبریز برای تقویت این روابط فعالیت خواهند کرد.
وی گفت: علاوه بر کارخانه هایی که در وان و جلفا احداث خواهد شد کارخانه- هایی نیز در زمینه تولید مصالح ساختمانی می توان احداث کرد.
وی افزود: علاوه بر زمینه های اقتصادی و صنعتی باید در زمینه توسعه روابط ورزشی نیز بین استان های مرزی دو کشور کوشید.
هیات ایرانی در پایان این دیــدار از تاسیسات مختلف اقتصادی و صنعتی در استان وان دیدار کردند.
خاطرنشان می شود روزگذشته نیز مقام های سازمان راه آهن جمهوری اسلامی ایران در وان با مقام های استان وان دیدار و در خصوص حمل بار از طـریق راه آهـن بین تبریز و وان به توافق دست یافتند.
۰ نفر