۷ فروردین ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5706484
T T
۰ نفر

تاجیکستان به اتحادیه اسیای مرکزی پیوست

۷ فروردین ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5706484
تاجیکستان به اتحادیه اسیای مرکزی پیوست # تاشکند - ایرنا: هفتم فروردین 1377 برابر با 26 مارس 1998 روسای جمهوری کشورهای قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان ، بنیانگذاران اتحادیه اقتصادی ،سیاسی ، اجتماعی و نظامی اسیای مرکزی ، تاجیکستان را به عضویت این اتحادیه پذیر فتند .
پذیر ش تاجیکستان در اتحادیه اسیای مرکزی ، در نشست روسای جمهوری چهار کشور ، که پنجشنبه شب در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شد ، صورت گرفت .
تاجیکستان ، پیشتر برای پیوستن به اتحادیه اسیای مرکزی ، از سوی سه کشور قزاقستان ، قرقیزستان و ازبکستان دعوت شده بود و ترکمنستان الحاق به این اتحادیه را با سیاست بی طرفی خود مغایر می داند.
ترکمنستان ، طبق قانون اساسی این کشور، کشوری بی طرف در مسایل سیاسی است.
روسای کشورهای عضو اتحادیه اسیای مرکزی ، در نشست تاشکند ، توافقنامه ایجاد بازار واحد اوراق بهادار میان کشورهای عضو اتحادیه را امضا کردند و همچنین نحوه برگزاری دومین تمرین نظامی گردان موسوم به "پاسدار صلح اسیای مرکزی" را در تابستان امسال مورد بررسی قرار دادند.
"گردان پاسدار صلح اسیای مرکزی" را 500 نفر از سربازان سه کشور قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان تشکیل می دهند .
سه کشور قزاقستان ، قرقیزستان و ازبکستان ، عضو برنامه موسوم به " به خاطر صلح" ناتو هستند، که از شاخه های این سازمان محسوب می شود و تاجیکستان تنها کشور اسیای مرکزی است که عضو این برنامه نیست .
روسای جمهوری چهار کشور عضو اتحادیه اسیای مرکزی ، در نشست خود همچنین برای ایجاد اتحادیه هایی به منظور همکاری در زمینه اب ،انرژی ، نفت و گاز ، صنایع و کشاورزی توافق کردند.
نشست چهار رییس جمهوری روز جمعه پایان می یابد.
۰ نفر