۴ اسفند ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5704549
T T
۰ نفر
خرازی : ایران اصول تنش زدایی را به طور جدی تر دنبال خواهد کرد # تهران ،ایرنا: چهارم اسفند 1378 برابر با 23 فوریه 2000 سید " کمال خرازی " وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گفت : انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی فضا را برای سیاست خارجی ایران بازتر خواهد کرد و جمهوری اسلامی در تداوم سیاستهای گذشته ، اصول تنش زدایی ، گفتگو ، اعتمادسازی و مشارکت را به طور جدی تر دنبال خواهد کرد.
خرازی در پاسخ به سووالی در خصوص آثار انتخابات بر روند سیاست خارجی ایران گفت : همکاری با کلیه همسایگان و کشورهای منطقه همچنان در اولویت برنامه های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و پیگیری بیشتر در جهت تقویت اخوت و همبستگی با این کشورها ادامه خواهد یافت .
وی افزود: ما امیدواریم با توجه به استقبال جهانی از انتخابات پرشور مردمی ، شاهد تحولات بیشتری در روابط کشورها با ایران در سطح منطقه و جهان باشیم .
خرازی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک کشور آزاد و حافظ ارزشهای اسلامی در قرن حاضر الگوی جدیدی را به نام دمکراسی اسلامی ارایه می کند که پیام آور صلح و ثبات و دوستی در این منطقه حساس است.
وزیرامورخارجه ایران افزود : انتظار مردم ایران از کشورهای دیگر این است که پیام مردم ایران و واقعیات ایران اسلامی را بدرستی دریافت کنند و روابط خود را با ایران بر اساس این واقعیات تنظیم نمایند. این انتخابات این پیام را به کشورهای دیگر و بخصوص کشورهای غربی می دهد که صرف اظهارات مثبت کافی نیست و باید با عمل همراه باشد.
خرازی گفت : برای ما واقعا جای سووال است چرا علی رغم تحولات ایران ، برخی کشورهای غربی هنوز در پی صدور قطعنامه حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران هستند و یا به حمایت از گروههای تروریستی مخالف جمهوری اسلامی ایران ادامه می دهند.
وزیر امورخارجه ایران درباره اظهارات اخیر مقامات برخی کشورها و از جمله مقامات آمریکایی گفت : ما در انتظار اقدامات عملی آنها هستیم ، بی تردید اقدامات مثبت کشورهای دیگر نسبت به جمهوری اسلامی ایران با عکس العمل مثبت روبرو خواهد شد.
وی درخصوص آمریکا گفت : این کشور هنوز علیرغم اعتقاد کشورهای دیگر به ویژه کشورهای این منطقه و منطق اقتصادی شرکت های نفتی اروپایی و حتی آمریکایی ، مانع انتقال انرژی از خاک ایران می باشد و در حالی که ورود کالاهای ایرانی مورد نیاز بازار آمریکا بویژه فرش ، پسته و خاویار به آن کشور ممنوع است ، آمریکا خواهان صادرات مواد کشاورزی خود از جمله غله به ایران می باشد.
وزیر امورخارجه در پایان تاکید کرد : زمان آن رسیده است که ایران و کشورهای صلح دوست جهان برای هدف مشترک بشریت که توسعه عدالت ، ثبات و احترام به یکدیگر است تلاش کنند و جمهوری اسلامی ایران با توجه به جایگاه منطقه ای و بین المللی خود آمادگی دارد به عنوان لنگر ثبات در حل و فصل مسایل و بحران های منطقه ای و در شکل گیری روند مناسبات عادلانه بیش از گذشته تاثیر گذار باشد.
۰ نفر