۸ دی ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5698607
T T
۰ نفر
ژاپن برای مقابله با بحران هزاره امادگی دارد # توکیو، ایرنا: 8 دی 1378 برابر با 29 دسامبر 1999 در حالی که کمتر از دو روز به اغاز سال دو هزار میلادی باقیمانده است ژاپن برای بدترین بحران رایانه یی ناشی از هزاره امادگی دارد گر چه وقوع ان دور از انتظار است.
ایراد هزاره در رایانه ها در نخستین روز سال 2000 میلادی روی خواهد داد که به علت انکه رایانه ها فقط دو رقم سمت راست سال را می خوانند لذا امکان اشتباه گرفتن سال 2000 با سال 1900 وجود دارد.
دولت ژاپن دو هفته پیش از شهروندان خواست تا برای مقابله با رویدادهای احتمالی ناشی از بحران هزاره " وای تو کی " مقداری اب و غذا برای مصرف 2 تا 3 روزشان را ذخیره کنند.
مقامهای رسمی و کارشناسان ژاپنی با این همه گفتند که برای پیشگیری از بروز " وای تو کی " با دقت و بصورت کامل برنامه ریزی کرده اند.
"کازوئو اوکومورا" رییس نیروی ویژه مقابله با بحران هزاره گفت : همه تدابیر اندیشیده شده و گمان نمی رود موضوع مهمی که بر زندگی عادی مردم تاثیر داشته باشد ، روی دهد.
" یوشی ناری فوجی تا" کارشناس بحران رایانه یی مرکز پژوهشی "نومورا" نیز به خبرنگاران گفت که ممکن است اختلال اندکی در روز چهارم ژانویه که بازار داد و ستد گشایش می یابد روی دهد اما انتظار نمی رود حادثه مهمی در مورد قطع اب و برق به وقوع بپیوندد.
دولت ژاپن برای مقابله با پیش امدهای منفی ناشی از مشکل هزاره اقدام به ایجاد یک اتاق ویژه مشاوره تلفنی کرده است.
این اتاق زیر نظر دفتر نخست وزیری ژاپن اداره می شود و وظیفه ان نیز راهنمایی و توضیح در مورد مشکل هزاره و راههای مقابله با ان است.
دولت پیشتر نیز یک مرکز مدیریت بحران با هدف گرداوری اطلاعات در مورد مشکل هزاره و توزیع ان در دستگاههای مسوول ایجاد کرده است.
"کیزو ابوچی" نخست وزیر ژاپن هنگام تحویل سال نومیلادی بصورت اماده باش در دفترش بسر می برد و سایر وزیران کلیدی نیز درتعطیلات سال نو برای مقابله با پیامدهای احتمالی ناشی از بحران هزاره در امادگی بسر می برند.
دولت ژاپن پیشتر بخشهای انرژی،ارتباطات ، حمل و نقل ،پزشکی و امورمالی را در زمره مهمترین بخشهایی دانسته است که باید خود را برای مقابله با با مشکل هزاره اماده کنند.
پلیس ملی ژاپن اعلام کرد، برای مقابله با پیامدهای احتمالی ناشی ازپدیده هزاره ، 106 هزار نیروی خود را در هنگام تحویل سال به حالت اماده باش در می اورد.
سازمان دفاع ژاپن نیز پیشتر گفته بود که فرماندهان تصمیم گرفته اند تا 96 هزار نیرو را در روز پایانی سال جاری واغازین سال 2000 بصورت اماده باش نگه دارند.
سازمان ایمنی دریای ژاپن نیز اعلام کرد که از ورود کشتیهای بزرک به بنادر در ساعت نخستین تحویل سال 2000 میلادی جلوگیری می کند.
مقامهای مسوول در توکیو گفتند،این محدودیت شامل کشتیهای ژاپنی سه هزار تنی با طول بیش از یکصد متر و کشتیهای خارجی بیشتر از 50 متر می باشد.
انان افزودند، احتمال اختلال در سیستم رایانه یی کشتیها و متوقف شدن انها در میان بنادر از دلایل این تصمیم است.
راه اهن ژاپن نیز پیشتر اعلام کرد که بخاطر احتمال بروز مشکل هزاره در رایانه ها از حرکت قطارها در زمان تحویل سال دو هزار جلوگیری می کند.
وزیر حمل و نقل ژاپن پیشتر نسبت به ایمنی پرواز هواپیماهای مسافری این کشور در زمان تحویل سال دو هزار میلادی ابراز اطمینان کرد.
اطمینان نداشتن از ایمنی پرواز هواپیماها در هنگام تحویل سال دو هزار که ناشی از بروز مشکل هزاره می باشد، موجب بی رغبتی ژاپنی ها برای سفرشده است " جی تی بی" که بزرگترین شرکت گردشگری ژاپن است گفت : شمار افرادی متقاضی سفر تاکنون در مقایسه با سال پیش 20 درصد کاهش یافته است.
17 بانک بزرک ژاپنی پیشتر نیز گفتند که برای از بین بردن ایراد هزاره در شبکه رایانه هایشان افزون بر یک میلیارد و 430 میلیون دلار می پردازند.
۰ نفر