۲۰ آذر ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5696849
T T
۰ نفر
نخست وزیر ترکیه : در ترکیه مساله ای به نام "کرد" وجود ندارد # آنکارا، ایرنا: 20 آذر 1378 برابر با 11 دسامبر 1999 "بلنت اجویت" نخست وزیر ترکیه، شنبه شب در"هلسینکی" مرکز کشور فنلاند، گفت: درترکیه مساله ای به نام "کرد" وجود ندارد و حوادث مناطق شرق و جنوب شرق این کشور ناشی از بافت فرهنگی و ماهیت فئودالی منطقه است.
رسانه های خبری ترکیه گزارش دادند که اجویت تاکید کـرد : عوامل خارجی برای ضربه زدن به استقلال و حاکمیت سیاسی ترکیه از مسالـه کردهای این کشور استفاده می کنند.
نخست وزیر تــرکیه که در پایان دومین روز نشست سران اتحادیه اروپا در هلسینکی به خبرنگاران گفت: کردها درترکیه از نظر زبان، آداب وسنن محدویتی ندارند و برای خود دارای رادیو تلویزیون و روزنامه هستند.
وی گفت: نظامیان درترکیه نسبت به برخی مسایل حساس هستند اما در اراده سیاسی کشور نفوذی ندارند.
" اجویت " در مورد حل اختلافات ترکیه با یونان گفت : روابط دو کشور در ماه های گذشته به نحو مطلوبی بهبود یافته و ما معتقدیم دوطرف می توانند بدون مراجعه به دادگاه لاهه مسایل خود را حل و فصل کنند.
نخست وزیر ترکیه تاکید کرد: با توجه به برنامه های اصلاحی که درماه های گذشته در زمینه های سیاسی ، حقوقی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی در ترکیه آغاز شده ، کشـورش خیلی زودتر از آنچه تصور می شود به عضویت اتحادیه اروپا در خواهد آمد.
سران اتحادیه اروپا روز "جمعه" در هلسینکی تقاضای نامزدی عضویت ترکیه دراین اتحادیه راپذیر فته و به رویای دیرینه این کشور برای پیوستن به اروپا پاسخ مثبت دادند
۰ نفر