۱۹ آذر ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5696672
T T
۰ نفر
مذاکره وزرای نفت آمریکا و عربستان در واشنگتن # نیویورک، ایرنا: 19 آذر 1378 برابر با 10 دسامبر 1999 " علی النعـیمی "، وزیر نفت عربسـتان اعـلام کرد: آمریکا از ذخایر نفت خود به عنوان اهرمـی برای مقابله با افزایش بهای جهانی نفت استفاده نخواهد کرد.
نعیمی، پنجشنبه شب، با " بیل ریچاردسون "، وزیر نفت آمریکا در واشنگتن دیدار و گفت و گو کرد.
نعیمی در پایان این دیدار به خبرنگاران اطـمینان داد، از مـذاکـره با بیل ریچاردسون ، وزیر انرژی آمریکا متوجه شده است که آمریکا قصد ندارد از ذخایر اسـتراتژیک نفت خود به عنوان اهرمی برای تعـدیل بهـای نفت اسـتفاده کند.
وی گفت: آمریکا نگران بروز اختلال در سیستم عرضه نفت این کشور در صورت بروز بحران رایانه ای سال 2000 می باشد و عربستان نیز خود را متعهد می داند در صورت بروز چنین بحرانی نسبت به تامین کسری نیاز آمریکا اقدام کند .
وی تصـریح کرد: اسـتفاده احتمـالی آمـریکا از ذخـایر استراتژیک در حد متعارف خواهد بود و هدف آن جبران هر گونه اختلال در امر عرضه نفت به بازار است .
وزیر نفت عربسـتان گفت : نگـرانی از افزایش غیر متعـارف بهای نفـت یک موضوع طبیعی است، که گسترش آن، می تواند به بازار نیز آسیب بزند.
النعیمی گفت: درحال حاضر بهای نفت خام در بازار مناسب اسـت و عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان با افزایش بیش از حـد بهای نفت و کاهش غیر متعارف آن مخالف است و تلاش دارد تعادلی در بازار ایجاد کند.
وزیـر نفت عربسـتان گفت : حل هر گـونه اختلالی در بازار ناشی از بحران رایانه ای سال 2000 باید با هماهنگی همه کشورهای تولیدکننده نفت بویـژه با همکاری مکزیک و ونزوئلا که در موقعیت نزدیک تری نسبت به آمریکا قرار دارند حل شود.
وی گفت : عربستان نیز در صـورت نیاز از انبارهای نفتی خـود در منطـقه کارائیب نفت مورد نیاز آمریکا را تامین خواهد کرد.
وزیر انرژی آمـریکا، پیش از دیدار با النعـیمی، به صـادرکنندگان نفـت هشدار داده بود در صورت تداوم روند صعودی بهای نفت ، آمریکا تصـمیماتی را برای جلوگیری از بهای نفت اتخاذ خواهد کرد .
وزیر نفت آمریکا پیش از دیدار با نعیمی گفته بود، با همتای عربسـتانی خود درباره چگونگی تامین نیاز نفت آمریکا در صـورت بروز بحـران رایانـه ای سال 2000 گفت و گو خواهد کرد، زیرا آمریکا نگران است بروز این بحران بهای نفت خام را به شدت افزایش دهد .
۰ نفر