۲۷ آبان ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5694203
T T
۰ نفر
رییس جمهوری ترکیه با همتای ارمنی خود دیدار کرد # آنکارا ، ایرنا: 27 آبان 1378 برابر با 18 نوامبر 1999 " سلیمان دمیرل " رییس جمهوری ترکیه، چهارشنبه شب ، در استانبول ، با "رابرت کوچاریان" رییس جمهوری ارمنستان دیدار کرد .
دمیرل، بعد از این دیدار، به خبرنگاران گفت : روابط آنکارا با ایروان به چگونگی روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان بستگی دارد .
وی ،در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید، آیا در این دیدار بازگشــایی مرزهای ترکیـــه با ارمنستـان مطرح شد ، گفت : روند مذاکرات میان جمهوری آذربایجان وارمنستان به این موضوع کمک خواهد کرد .
رییس جمهوری ترکیه افزود : ترکیه، خواهان صلح در منطقه است و برقراری صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان ، علاوه بر دو کشور ، به نفع ترکیه و گرجستان نیز می باشد.
دمیرل در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه ایا ترکیه با بهبود روابط خود با ارمنستان، خواهان گذرگاه های متفاوتی برای خط لوله نفتی باکو-جیهان است، گفت: این موضوع در حال حاضر مطرح نیست، ولی درآینده در صورت برقراری صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان می تواند مطرح شود .
ترکیه و ارمنستان ، با یکدیگر روابط سیاسی ندارند و این دیدار از نظر اگاهان سیاسی حائزاهمیت تلقی شده است .
خاطره کشتار ارامنه در استانبول در دوره عثمانی ، یکی از مـوانع اصلی بر سر راه برقراری روابط سیاسی میان دو کشور بوده است .
آنکارا، شرط عادی سازی روابط با ایروان را به حل مساله قره باغ و رفع اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان منوط کرده است .
۰ نفر