۲۶ آبان ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5694076
T T
۰ نفر
وزیر پست و تلگراف و تلفن بر حضور فعالتر ایران در آسیای مرکزی تاکید کرد # آلماتی ، ایرنا: 25 آبان 1378 برابر با 16 نوامبر 1999 وزیر پست و تلگراف و تلفن بر حضور گسترده ایران در فعالیت های اقتصادی آسیای مرکزی تاکید کرد.
"محمدرضاعارف" که جهت شرکت در کمیسیون مشترک ایران و قرقیزستان به این کشور سفر کرده است در گفتگو باایرنا در آلماتی ضمن اعلام این مطلب نتایج اجلاس سوم کمیسیون مشترک را بسیار خوب ارزیابی کرد.
وی که ریاست کمیسیون مشترک ایران و قرقیزستان را به عهده دارد گفت : با توجه به سابقه تاریخی و مشترکات فرهنگی و تاریخی ایران و قرقیزستان ، زمینه های همکاری فراهم است و انتظار می رود پس از این اجلاس سطح مبادلات دو کشور به سرعت افزایش یابد .
عارف افزود : در دومین اجلاس مشترک دو کشور که سال گذشته درتهران برگزار شد گام های اولیه در زمینه همکاری ها برداشته شد و در این اجلاس هم همان روند ادامه یافت .
عارف تصریح کرد: در بخش های زیر بنایی مانند راه از سوی ایران دو پروژه با موفقیت در این کشور اجرا شد و طرف قرقیزی علاقمند به حضور بیشتر شرکت های ایرانی دراین کشور شده است.
وی گفت: احتمالا خطوط هوایی مشترک توسط شرکت آسمان دایر خواهد شد و دو کشور برای راه اندازی خط مشهد - اوش - دوبی به توافق رسیدند.
وزیر پست و تلگراف و تلفن خاطر نشان ساخت در بخش مخابرات کلیاتی به تایید رسید و قرار شد جزئیات در تهران پیگیری شود.
وی همچنین افزود: ما معتقدیم با توجه به توانایی هایی که دراین بخش داریم می توانیم در زمینه صدور تجهیزات و خدمات مخابراتی به قرقیزستان کمک کنیم .
به گفته وی ، تفاهم نامه همکاری دو موسسه استاندارد ایران و قرقیزستان امضاء و قرار شد دو کشور ضوابط همدیگر را قبول کنند که در این صورت صدور تجهیزات ما به قرقیزستان آسان تر خواهد شد.
عارف در زمینه همکاری های دو کشور در بخش صدا و سیما اظهار داشت: زمینه همکاری ها فراهم است و براساس توافقنامه امضاء شده ، ایران تجهیزات در اختیار قرقیزستان قرار می دهد و آنها هم اجازه خواهند داد در برنامه های خود و تجهیزاتی که دارند ما حضور فعالتری دراین کشور داشته باشیم.
عارف اظهار داشت: رییس مجلس قرقیزستان و نخست وزیر با قبول دعوت ایران ، در ماههای آینده به تهران سفر خواهند کرد که به طور طبیعی سطح مبادلات هم افزایش خواهد یافت .
وی گفت : قرقزستان خواهان خرید نفت تصفیه شده از ایران است که قرار شد یک هیات کارشناسی با سفر به ایران ، زمینه همکاری در این بخش را آماده کند.
وی توسعه روابط با کشورهای آسیای مرکزی به خاطر مشترکات فرهنگی و تاریخی را از اولویت های سیاست خارجی ایران دانست وافزود:ایران تلاش می کند با ایجاد بسترهای مناسب و صادقانه این سیاست را عملی سازد .
۰ نفر