۲۰ آبان ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5693319
T T
۰ نفر
پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی امکان پذیر است # پکن ، ایرنا: 20 آبان 1378 برابر با 11 نوامبر 1999 یک کارشناس امور تجاری پکن گفت: پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی در صورتی که آمریکا خواسته های خود را کاهش دهد، امکان پذیر خواهد بود.
" وانک فو مینک " از کارشناسان دانشگاه وزارت تجارت خـارجی و همکـاری اقتصادی چین افزود: نخست وزیر چین در دیدار آوریل گذشته با "بیل کلینتون" رییس جمهوری آمریکا، بخت مناسبی را برای عضویت پکن در سازمان تجارت جهانی از دست داد، ضمن آنکه همزمان آمریکا متوجه جنک یوگسلاوی شد و درخواسـت های بیشتری را در قبال چین مطرح کرد.
روزنامه " ساوت چاینا مورنینک پست " چاپ هنک کنک، روز پنجشنبه به نقل از وانک، نوشـت: مذاکرات آوریل میان چین و آمریکا بر اصل برابری استــوار نبود و آمریکا دراین گفت وگوها خود را برتر و بزرگتر می پنداشت و سعی داشت تا چین را تحت فشار قرار دهد که همین مساله نتیجه منفی به دنبال داشت.
وی گفت : با وجود این، اکنون واکنش آمریکا در قبال مساله پیـوستن چین به سازمان جهانی مثبت تر شده است.
وانک، افزود: اگر دولت کلینتون تا قبل از پایان امسال در این باره با چین به توافــق نرسد، پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی نیـز میسر نخواهد شد.
آمریکا، اعلام کرده است که ورود چیـن به سازمان تجارت جهــانی باید بر اساس اصـول تجاری و بازرگانی پیشرفته و با دوام صورت گیرد، اما چین بر آن است که مقررات و تعهدات باید متوازن شود و چین بـه عنوان یک کشور در حـال توسعه به عضویت این سازمان درآید.
وانک، اضافه کرد که سیاست آمریکا در قبال چین سیاستی متناقض است، زیرا از طرفی آمریکا خواهان آن است که چین بازارهای خود را بیش از پیش بگـشاید و از طرف دیگر نمی خواهد این کشور به سرعت پیشرفت کند و به یک کشور مقتـدر در مقابل آمریکا مبدل شود.
وانک، افزود: این همان معامله ای است که آمریکا در قبال تایوان می کند.
آمریکا با اتحاد چین و تایوان مخالفت می کند ، زیرا می خواهد تایوان را همچون اهرمی در برابر چین مورد استفاده قرار دهد.
"ه - ج"
۰ نفر