۲۳ مرداد ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5682303
T T
۰ نفر
آمریکا اساسنامه دادگاه بین المللی را به صورت فعلی قبول ندارد # سازمان ملل ، ایرنا: 23 مرداد 1378 برابر با 14 اوت 1999 یک مقام آمریکایی می گوید تا زمانیکه واشنگتن مطمئن نشــــود که از دادگاه بین المللی جنایی برای حملات سیاسی علیه آمریکا استفاده نخواهد شد از آن حمایت نمی کند.
" مارک تیسن " سخنگوی سناتور"جسی هلمز" رئیس کمیته روابط امورخارجی سنای آمریکا روز جمعه در سازمان ملل به خبرنگاران گفت : بزرگترین نگرانی واشنگتن این است که دادگاه بین المللی ، آمریکا را علیرغم میل خود به سیاست انزوا گرایی سوق دهد.
کشورهای جهان تابستان گذشته در رم اساسنامه دادگاه بین المللی جنایی را تدوین کردند . 120 کشور جهان از این اساسنامه حمایت کردند اما آمریکا و شش کشور دیگر آن را مورد تایید قرار ندادند.
آمریکا که نیروهای نظامی آن اغلب در نقاط مختلف جهان در کشــــورهای گوناگون دخالت می کنند نگران این موضوع است که این دادگاه درآینده نظامیان آمریکا را به پای میز محاکمه بکشاند.
دادگاه بین المللی جنایی برخلاف دادگاه لاهه که به اختلافات بین کشورها رسیدگی می کند ، قرار است افراد را برای ارتکاب جرائمی مثل نسل کــــشی ، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت به پای میز محاکمه بکشاند.
تا به حال 84 کشور جهان اساسنامه این دادگاه را امضا کرده اند و پارلمان های چهار کشور نیز آن را مورد تایید قرار داده اند . این دادگاه زمانی کار خود را شروع می کند که پارلمان های 60 کشور جهان آن را تایید کنند .
سناتور جسی هلمز که کمیته تحت ریاست او در سنا باید هر پیمان بین المللی را که آمریکا بخواهد عضو آن شود تایید کند گفته است پیمان مربوط به دادگاه بین المللی به محض ورود به سنا مرده است .
سخنگوی هلمز گفت آمریکا باید صددرصد مطمئن شود که این دادگاه نظامیان و مقام های آمریکایی را به دلایل سیاسی تحت تعقیب قرار نمی دهد .
" تیسن " افزود از آنجا که آمریکا نقش منحصر به فردی در جهان دارد و همواره از آن خواسته می شود در عملیات بشردوستانه ، نظامی و حفظ صلح نقش پیشگام را به عهده بگیرد ، در معرض بیشترین حملات سیاسی نیز هست .
هم اکنون کمیسیونی در حال بررسی جزئیات روش های دادرسی دادگاه بین المللی است و آمریکا تلاش می کند در این کمیسیون تغییرات مورد نظر خود را در اساسنامه دادگاه اعمال کند . این کمیسیون یک اجلاس سه هفته ای خود را روز جمعه به پایان برد و قرار است بار دیگر اوایل آذر ماه امسال تشکیل جلسه دهد .
۰ نفر