۸ تیر ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5677299
T T
۰ نفر
ادامه دیدارهای حاشیه ای دکتر خرازی در بورکینا # تهران، ایرنا: هشتم تیر 1378 برابر با 29 ژوئن 1999 وزرای خارجه سودان، نیجر، تونس ، کامرون و وزیر مشاور درامورخارجه قطر درحاشیه برگزاری بیست وششمین اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در بورکینا بادکتر کمال خرازی وزیرامور خارجه دیدار کردند.
دراین دیدارها که روز سه شنبه بطور جداگانه در واگادوگو مرکز بورکینا انجام شد، آخرین تحولات جهان اسلام ، مسائل منطقه ای و مناسبات و همکاری های دو جانبه مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت .
دکتر مصطفی وزیر امور خارجه سودان در دیدار با آقای خرازی تاکید کرد : ایران از کشورهای مهمی است که خارطوم تلاش دارد سطح روابط خودرا با آن هرچه بیشتر گسترش دهد.
وی افزود: کشور جمهوری اسلامی ایران کشورمهمی درمنطقه است و به دیپلماسی حکیمانه تهران که اثرات مثبت آن در همگرایی و تحکیم مناسبات میان کشورهای منطقه پدیدار گشته است ارج می نهیم.
وزیر امور خارجه سودان برگزاری اجلاس بین المجالس اسلامی درتهران را گام مهمی در کمک به تقویت و حدت اسلامی توصیف کرد.
دکتر خرازی نیز دراین ملاقات سودان را کشور مهمی در شرق افریقا خواند و گفت : روابط تهران و خارطوم درچارچوب روابط دو جانبه و جهان اسلام صمیمی و ممتاز است .
در ایـن ملاقات سفر دکتر خرازی به سـودان درآینده نزدیک مورد تبادل نظر قرار گرفت و براهمیت آن تاکید شد.
المحمود وزیر مشاور درامور خارجه قطر نیز در یک دیدار جداگانه با دکتر خـرازی روابط دو کشور را خوب و الگو خواند و گفت : سفر آقای خـاتمی رئیـس جمهوری اسلامی ایران به قطر بسیار حائز اهمیت بود و قطر برای تحقق توافقات انجام شده در این سفر اهتمام جدی دارد.
دکتر خرازی نیز گفت : با توجه به ظرفیت های بیشتری که در همکاریهای دو کشور وجود دارد روابط باید بیش از پیش توسعه یابد.
دراین دیدار همکاری های به عمل آمده میان ایران به عنوان رئیس سازمـان کنفرانس اسلامی در دوران ریاست وزرای خارجه کنفرانس اسلامی بویژه در ارتباط با فعالیت های گروه تماس کشور هـای اسلامی درخصوص کوزوو مثبت ارزیابی شد و طرفین توافق کردند که این همکاری ادامه یابد.
خانم آیشه بن داوود وزیرامور خارجه کشور نیجر نیز طی دیدار جداگانه با دکتر خرازی بااشاره به روابط خوب دو کشور خواستار ارتقای سطـح مناسبات دو کشور شد.
خانم آیشه بن داوود آخرین تحولات کشورش را نیز تشریح کرد.
دکتـر خرازی دراین دیدار ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور مسلمان هرچه بیشتر گسترش یابد.
وزیر امور خارجه ایران و تـونس نیز در یک دیدار جداگانه از روند مثبـت روابط دو کشور و گسترش روز افزون آن ابراز رضایت کردند.
در این دیدار دکتر خرازی و سعید بن مصطفی با تاکید بر ظرفیت های بالقوه فراوان موجود در دو کشور ، ضرورت تحقق تـوافقات انجام شـده در نشست قبلـی کمیسیون مشترک دو کشور را مورد توجه قرار دادند و بر لـزوم تقویت روابـط اقتصادی وتجاری دو کشور تاکید کردند.
سعید بن مصطفی دراین دیداراجلاس بین المجالس اسلامی در تهران رابسیار مهم توصیف کرد و گفت: همگی باید تلاش کنیم که راه کارهای لازم برای رشد و پویایی بیشتر این اتحادیه ایجاد شود.
وی با ابراز مسرت از توسعه روابط دو کشور در کلیه زمینه هااز دکتر خرازی برای سفر به تونس دعوت به عمل آورد.
دکترخرازی نیز چشم انداز همکاری های دو کشور در زمینه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و بین المللی را با توجه بر ظرفیتهای فراوان دو کشور بسیار وسیع خواند.
وی اتحادیه بین المجالس اسلامی را راهکار بسیار خوبی برای گفت وگو میان نمایندگان مجالس کشورهای اسلامی در راستای گفت وگو میان تمدنها دانست .
"ادوم گارگوم" وزیر امورخارجه کامرون نیز در یک دیدار جداگانه با آقای خرازی خواستار گسترش همکاری هـای ایران و کامرون از جملـه افزایش تبادلات فرهنگی و بورسهای دانشجویی شد.
وی با مهم خواندن برگزاری نمایشگاه های بازرگانی ایران در کامرون تصریح کرد: مردم کامرون استقبال فراوانی از محصولات ایرانی می کنند.
وی از دکتر خرازی برای سفر به کشورش دعوت به عمل اورد.
آقای خرازی نیز با اشاره به اولویت کشورهای افریقایی در سیاست خارجی ایران ، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای گسترش مناسبات در زمینه های سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی و آموزش اعلام داشت .
۰ نفر