۸ تیر ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5677254
T T
۰ نفر
آذربایجان حاضر به اعطای خودمختاری نزدیک به استقلال به قره باغ است # باکو، ایرنا: هشتم تیر 1378 برابر با 29 ژوئن 1999 " وفا قلی زاده " مشاور رییس جمهوری آذربایجان در امور سیاست خارجی این کشور عصردوشنبه دردیدار با روزنامه نگاران ارمنستانی گفت : دولت باکوحاضر است به قره باغ درچارچوب جمهوری آذربایجان خودمختاری نزدیک به استقلال اعطاء کند.
روزنامه " آزادلیق " چاپ باکو روز سه شنبه به نقل از قلی زاده نوشت : برای از سرگیری مذاکرات با ارمنستان، مقام های این کشور باید از ایده اعطای کامل استقلال برای منطقه قره باغ کوهستانی صرفنظر کنند.
" قلی زاده " اظهارداشت: ارامنه خواستار استقلال کامل قره باغ هستند و قبول این امر برای جمهوری آذربایجان غیرممکن می باشد.
مشاور رییس جمهوری آذربایجان درباره آخرین پیشنهادات گروه مینسک در باره مناقشه قره باغ گفت: باوجود اینکه پیشنهاد این گروه ظاهرا تمامیت ارضی آذربایجان را تایید می کند ، ولی دراین پیشنهاد به استقلال قره باغ نیزاشاره شده است.
وی افزود : ارمنستان در حل این مناقشه چندان نقشی را برعهده ندارد و اگر جمهوری آذربایجان بطور علنی قره باغ را به ارمنستان واگذارنماید، آنها یک وجب از دیگر اراضی اشغالی ما را آزاد نخواهند کرد.
وی گفت: دراین مناقشه روسیه از ارمنستان به عنوان ابزاری برای اعمال فشار علیه جمهوری آذربایجان استفاده می کند.
" قلی زاده " در خصوص وجود پایگاههای روسیه در ارمنستان اظهارداشت : ارامنه مدعی هستند این پایگاهها برای تامین امنیت ارمنستان لازم و ضروری است.
وی ادعا کرد ترکیه، ارمنستان را تهدید نمی کند و بر عکس ارمنستان نسبت به ترکیه ادعای ارضی دارد و ایروان سودای " ارمنستان بزرک " را درسر می پروراند.
مشاور رییس جمهوری آذربایجان ازمناقشه قره باغ به عنوان مانعی در راه رشد و توسعه کشورهای ارمنستان و آذربایجان یادکرد و گفت: روسیه از مناقشه قره باغ برای تامین منافع خود در منطقه بهره برداری می کند.
گروهی از خبرنگاران و روزنامه نگاران ارمنستان روز دوشنبه برای شرکت در همایش بین المللی بررسی مسایل روزنامه نگاری وارد باکو پایتخت آذربایجان شدند.
این همایش به مدت چهار روز از سوی صندوق دمکراسی و رسانه های خبری سوییس در شهر باکو برگزار می شود.
دراین همایش نمایندگانی از رسانه های خبری کشورهای گرجستان و جمهوری آذربایجان نیز مشارکت دارند.
دراین همایش روابط رسانه های خبری با سازمان های مختلف دولتی و همچنین مسایل مالی این رسانه ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
این برای نخستین بار بعد از مناقشه قره باغ کوهستانی در سال 1988 است که یک گروه از خبرنگاران و روزنامه نگاران ارمنستانی به جمهوری آذربایجان سفر می کنند.
جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد سرنوشت منطقه قره باغ اختلاف نظر دارند و حمایت ارمنستان از جدایی خواهان قره باغ ، این کشور را رو در روی آذربایجان قرار داده است.
دو کشور از حدود پنج سال پیش ، آتش بس غیر رسمی را درخطوط نبرد رعایت کرده اند اما تلاش های بین المللی برای حل قطعی بحران قره باغ تاکنون بی نتیجه بوده است.
۰ نفر