۶ اردیبهشت ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5669150
T T
۰ نفر

پارلمان هند منحل می شود

۶ اردیبهشت ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5669150
پارلمان هند منحل می شود # دهلی نو، ایرنا: ششم اردیبهشت 1378 برابر با 26 آوریل 1999 در پی ناتوانی احزاب کنگره "بی.جی.پی" و جبهه سوم در زمینه تشکیل دولت آینده ، انحلال پارلمان دوازدهم هند و برگزاری انتخابات پیش از موعددر این کشور قطعی به نظر می رسد.
احتمال برگزاری انتخابات پیش از موعد ، یکشنبه شب، زمانی قوت گرفت، که "سونیا گاندی" رهبر حزب کنگره، در دیدار با "کی .ار.نارایانان" رییس جمهوری هند، ناتوانی خود را برای ارایه آرای مورد نیاز برای تشکیل دولت اعلام کرد.
سونیا گاندی، فقط توانسته است، حمایت 239 نماینده پارلمان را کسب کند ، در حالی که حداقل آرای لازم برای تشکیل دولت ، حمایت 272 نماینده است.
" اتل بیهاری واجپایی " نخست وزیر موقت هند، نیز به رغم ادعای قبلی حزب "بی.جی.پی" ، نتوانست فهرست مورد نیاز حامیان برای تشکیل دولت را به رییس جمهوری ارایه کند.
"پراماد ماهاجان" وزیر اطلاعات و سخن پراکنی کابینه واجپایی نیز گفت: حزب "بی.جی.پی" فهرست حمایت 270 نماینده را تسلیم رییس جمهوری کرده و به فهرست مذکور تعداد بیشتری اضافه نشده است.
اعلام صریح و قاطع حزب کنگره مبنی بر عدم تمایل به حمایت خارجی و یا تشکیل دولت ائتلافی با جبهه سوم متشکل از احزاب ساقطکننده دولت واجپایی ، تشکیل دولت توسط این جبهه را نیز غیرممکن کرد. در پی اعلام ناتوانی احزاب کنگره و "بی.جی.پی" برای ارایه فهرست حامیان مورد نیاز ، رییس جمهوری هند، اواخر روز یکشنبه ، واجپایی نخست وزیر این کشور را فراخواند و با وی دیدار کرد.
منابع رسمی گفتند : در این دیدار، احتمالا درمورد تشکیل جلسه فوری دولت واعلام انحلال پارلمان بحث شده است.
هیات دولت هند، قرار است، روز دوشنبه تشکیل جلسه دهد و احتمالا انحلال پارلمان هند ، در این نشست اعلام خواهد شد.
احتمال اعلام انحلال پارلمان هند، به حدی زیاد است ، که "ام.اس. گیل " رییس کمیسیون انتخابات این کشور، سفر خود به انگلیس را ناتمام گذاشته و یکشنبه شب به دهلی نو بازگشت. اگر پارلمان هند منحل شود ، کمیسیون انتخابات هند بایستی ظرف شش ماه آینده انتخابات سراسری را برگزار کند.
۰ نفر