۲۲ فروردین ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5667324
T T
۰ نفر
"شرودر" رییس جمهوری ایران را برای سفر به آلمان دعوت کرد # تهران ، ایرنا: 22 فروردین 1378 برابر با 11 آوریل 1999 "بودو هومباخ" وزیر امور صدراعظمی آلمان صبح یکشنبه با سید "محمد خاتمی" رییس جمهوری ایران دیدار و دعوتنامه رسمی "گرهارد شرودر" صدراعظم آلمان را مبنی برسفر به این کشور ،تقدیم وی کرد.
خاتمی ضمن پذیر ش دعوت صدراعظم آلمان برای دیدار از این کشور ، اظهار امیدواری کرد که در فرصت مناسب از آلمان دیدار کند.
رییس جمهوری ایران در این دیدار با تاکید بر خطرات بسیاری که بشر را تهدید می کند، گفت: باید از یک قرن جنک و خونریزی درس گرفت و از هم اکنون با گفت و گو ، مذاکره و تفاهم و احترام مقابل حرکت به سوی قرن اینده را امیدوارانه آغاز کرد.
خاتمی با توجه به روابط خوب و موقعیت ممتاز و جایگاه حساس منطقه ای و بین المللی دو کشور و با توجه به اینکه آلمان در ایران سابقه استعماری نداشته ، اظهار امیدواری کرد که در آینده شاهد توسعه بیشتر روابط دو کشور باشیم.
رییس جمهور با توجه به نقش آلمان در اتحادیه اروپا از این اتحادیه به عنوان مرکزی که می تواند متعادل کننده قدرت در سطح جهانی باشد، نام برد و اظهار امیدواری کرد که اتحادیه بتواند در تامین عدالت نقش داشته باشد.
خاتمی با تشریح موقعیت تاریخی و جغرافیایی ایران، استعدادها و توانایی های ایران را برشمرد و بر موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی و نیروی انسانی کارآمد و 60 میلیون انسان مصمم پیشرفت کشور تاکید کرد و گفت: همکاری با چنین کشوری برای همه کشورها از جمله آلمان دارای امتیازاتی است.
وی افزود: تصمیم گرفته ایم روابط خود را با جهان بر اساس احترام متقابل توسعه دهیم.
رییس جمهور بر توسعه روابط اقتصادی و سیاسی و فرهنگی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: زمانی که منطق بر روابط حاکم باشد، هیچ مشکلی غیرقابل حل نخواهد بود.
خاتمی اضافه کرد: من مطمئنم که مرحله تازه ای در روابط دو کشور آغاز شده است.
رییس جمهوری ضمن تشکر از اظهار همدردی وزیر امور صدراعظمی آلمان از ترور شهید سپهبد "صیاد شیرازی" ، از این شهید به عنوان یکی از برجسته ترین قهرمانان دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور یاد کرد و تروریسم را مقوله ای زشت و نفرت انگیز دانست و گفت: اگر با تروریسم برخورد جدی شود ، در آینده شاهد چنین جنایاتی نخواهیم بود.
وی افزود: متاسفم که تروریست های شناخته شده ای که آدم می کشند و اطلاعیه می دهند و به ان افتخار می کنند در بعضی از کشورهای اروپایی آزادانه فعالیت دارند و با انان برخورد نمی شود.
رییس سازمان کنفرانس اسلامی با ابراز نگرانی جمهوری اسلامی ایران از تشدید بحران در منطقه بالکان و ظلم مضاعفی که نسبت به مسلمانان کوزوو می رود، ابراز امیدواری کرد ، سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه اروپا بتوانند راه حل مناسبی برای پایان بحران و دفاع از حقوق مردم مظلوم و ستمدیده کوزوو و پایان دادن به رنجهای طاقت فرسای مردم منطقه پیدا کنند.
وزیر امور صدراعظمی آلمان نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت ایران در خصوص شهادت سپهبد صیاد شیرازی و محکوم کردن این عمل تروریستی بر مبارزه با تروریسم تاکید کرد.
هومباخ با اشاره به سابقه طولانی روابط ایران و آلمان و مذاکرات مثبت و موثری که باهمتای ایرانی خود انجام داده است، ابراز امیدواری کرد که در فصل جدید روابط دو کشور شاهد گسترش هرچه بیشتر این روابط در زمینه های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی باشیم.
وی با محکوم کردن کشتار مسلمانان کوزوو، نقش سازمان کنفرانس اسلامی در حل صلح آمیز این بحران را بسیار مهم ارزیابی کرد.
وزیر امور صدراعظمی آلمان همچنین در این دیدار تاکید کرد: همه تلاش خود را برای بهبود روابط دو کشور به کار خواهیم گرفت.
۰ نفر