۱۸ آذر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5653084
T T
۰ نفر
دیدگاههای یک استاد بخش علوم سیاسی دانشگاه بمبئی پس از سفر به ایران # بمبئی ، ایرنا: 18 آذر 1379 برابر با هشتم دسامبر 2000 یک استاد علوم سیاسی دانشگاه بمبئی که تابستان امسال به ایران سفر کرده می گوید، تصویری که رسانه های همگانی خارجی از این کشور ترسیم می کنند با آنچه در آن می گذرد کاملا متفاوت است.
خانم "سودا موهان" که اخیرا در سالن اجتماعات بخش سیاسی دانشگاه بمبئی سخنانی با عنوان "نگاهی به ایران" ایراد کرد، درباره موقعیت زنان ایرانی گفت: با سفری که به ایران داشتم پاره ای از سوء تفاهم ها و تصورات نادرستی که به ذهنم خطور می کرد، مرتفع شد.
وی اظهار داشت: در قانون اساسی ایران ، حقوق زنان مانند حقوق مردان در نظر گرفته شده است و بنابر اطلاعاتی که از کتاب دینی مسلمانان دارم بانوان در این کشور دارای منزلتی ویژه در دین اسلام هستند.
موهان در پاسخ به سوال یک دانشجو از وضعیت امنیتی ایران اظهار داشت: تصویری که رسانه های همگانی خارجی از ایران ترسیم می کنند با آنچه در ایران می گذرد کاملا متفاوت است. زندگی روزمره در ایران با آرامش همراه است و هیچ نشانه ای از حرکت های خشونت آمیز به چشم نمی خورد.
وی اضافه کرد: این وضعیت در حالیست که دولت کنونی ایران به ویژه محمد خاتمی رییس جمهوری ایران بشدت به دنبال حاکمیت "قانون" در کشور می باشد و آنان نسبت به ارایه تصویری جدید و واقعی از ایران برای جهانیان تلاش می کنند.
استاد دانشگاه بمبئی در تشریح موقعیت بانوان و خانواده در ایران گفت: موقعیت بسیار خوب و جالب توجهی برای کودکان و افزایش قدرت خلاقیت آنان با آموزش در مراکز هنری فراهم شده است. بانوان و دختران بسیار زیادی را نیز می توان در مراکز هنری مشاهده کرد که خود را در زمینه های گوناکون از جمله موسیقی ، نقاشی و حتی ژیمناستیک تقویت می کنند.
خانم "موهان" در ادامه استحکام خانواده در ایران را بی نظیر توصیف کرد و گفت : در حالی که در قرن 21 خانواده که واحد اصلی و مهم در اجتماع بشمار می رود، قوام آن در حال فرسایش و رو به اضمحلال است، این خیلی مهم است که در ایران شمار وسیعی از اعضای خانواده ها در کنار یکدیگر زندگی می کنند.
این حالت بیانگر نقطه عطفی از همبستگی و گردهمایی اجتماعی در خانواده ایرانی است.
وی در پاسخ به پرسش یک دانشجوی دختر درباره حجاب زنان ایرانی گفت: حقیقت مهم و جالب توجه برای من در سفر به ایران این بود که زنان ایرانی در تمام حوزه های فعالیت جامعه مدرن مانند سیاست ، فرهنک و یا امور اداری و مالی فعال و دارای قدرت هستند و این در حالیست که با پوشش خاص خود می باشند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه بمبئی در پایان با تاکید بر نتیجه ای که از سفر به ایران گرفته است گفت: ما باید به دنبال کسب و نقل اینگونه تجربه ها باشیم چرا که بدین وسیله می توانیم دیگر فرهنک ها و تمدن ها را درک کنیم و به آنها احترام بگذاریم.
۰ نفر