۱۸ آذر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5653073
T T
۰ نفر
قزاقستان بر ایجاد خط لوله انتقال نفت این کشور به ایران تاکید کرد # آلماتی ، ایرنا: 18 آذر 1379 برابر با هشتم دسامبر 2000 نخست وزیر قزاقستان روز پنجشنبه در دیدار معاون وزیر امور خارجه ایران با وی با اقتصادی خواندن مسیر ایران برای انتقال نفت و گاز منطقه ، خواستار پیگیری تاسیس خط لوله از قزاقستان به ایران شد.
ژامرت توقایف با اشاره به جایگاه ویژه سیاسی و اقتصادی ایران در منطقه روابط دو کشور را دوستانه توصیف نمود و خواستار توسعه همکاریها در زمینه های مختلف سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی شد.
توقایف در این دیدار به توافق اخیر در حمل و نقل و احیای مسیر شمال - جنوب اشاره کرد و ضمن علاقمندی این کشور به این مسیر ، خواهان تاسیس یک کمیته مشترک حمل و نقل شد.
نخست وزیر قزاقستان سپس از اشتراک مواضع دو کشور ایران و قزاقستان در مسائل منطقه ای به خصوص در زمینه حل مشکل افغانستان از طریق صلح آمیز و توافق همه گروههای افغانی ابراز خرسندی کرد.
توقایف در این دیدار ضمن استقبال از ایده سید محمد خاتمی رییس جمهوری ایران در خصوص گفت و گوی تمدن ها، آمادگی این کشور را برای مشارکت در این گفت و گو اعلام کرد.
صادق خرازی معاون وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدار با برشمردن توانمندی بالای اقتصادی و سیاسی دو کشور اهمیت روابط راهبردی ایران و قزاقستان را در منطقه یادآور شد.
وی با اشاره به همکاری های موجود در زمینه های نفت و گاز ، حمل و نقل و مبادلات بازرگانی بر توسعه همکاری های فرهنگی و آموزشی بین دو کشور نیز تاکید کرد.
معاون وزیر امور خارجه ایران سپس به سال 2001 به عنوان سال گفت و گوی تمدن ها اشاره نمود و از قزاقستان ، کشوری که در آن اقوام و ملیت های مختلف زندگی می کنند به عنوان الگو و نماد تفاهم و تعامل فرهنک ها یاد کرد و خواستار مشارکت جدی این کشور در سال گفت و گوی تمدن ها شد.
یاداوری می شود صادق خرازی معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه در ادامه دیدار از قزاقستان در آستانه با ژامرت توقایف نخست وزیر قزاقستان دیدار و گفت و گو کرد.
* 804 *
۰ نفر