۱۸ آذر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5653072
T T
۰ نفر
نمایشگاه صلح جهانی در شانگهای با پیام رییس جمهوری ایران گشایش یافت # پکن ، ایرنا: 18 آذر 1379 برابر با هشتم دسامبر 2000 نمایشگاه "صلح جهانی" به مناسبت نامگذاری سال 2001 به عنوان سال "گفت و گوی تمدنها" روزجمعه با حضور چند مقام خارجی و با پیام سید محمد خاتمی ، رییس جمهوری اسلامی ایران، در شهر شانگهای چین گشایش یافت .
در این پیام که بوسیله مرتضی رحمانی موحد ، سرکنسول ایران در شانگهای، قرائت شد رییس جمهوری اسلامی ایران صلح و امنیت همراه با آزادی را خواسته همیشگی بشر و نیاز مهم انسانی دانست که همواره قربانی منفعت طلبی و فزون خواهی قدرت مداران خودخواه بوده است .
متن کامل پیام آقای خاتمی خطاب به این نمایشگاه به شرح زیر است : " صلح و امنیت همراه با آزادی ، خواسته همیشگی بشر و نیاز مهم اوست، انسانی که همواره قربانی منفعت طلبی و فزون خواهی قدرت مداران خودخواه بوده است .
صلح جز برپایه عدالت استوار نمی شود و عدالت نیز مبتنی است بر به رسمیت شناختن حقوق همه انسان ها برای زندگی شرافتمندانه و استقرار گونه ای ازجامعه مدنی جهانی و نیز دمکراسی در عرصه روابط بین المللی .
گفت وگوی تمدن ها با این دیدگاه نه تنها یک شعار که یک اصل است و مبتنی بر بینش تازه به جهان و انسان و به عنوان سرمشق ( پارادایم ) روابط انسانی در آینده تا در پرتو آن ، منطق به جای زور ، احترام به جای تحقیر، عدالت به جای تبعیض و گفت وگو به جای سرکوب مبنای رابطه باشد و طبیعی است که قهرمان این میدان در درجه اول متفکران ، فرهیختگان و هنرمندانند.
جهانی ، انسانی و مطلوب است ( و برخوردار از صلح پایدار ) که در آن سیاست در خدمت معنویت، اندیشه و اخلاق باشد ، نه آنکه همه چیز ابزار سیاست و سیاست ، ابزار قدرت منفعت طلبان " .
این نمایشگاه سه روزه با هدف ارج نهادن به ایده آقای خاتمی از سوی چن رن ، یکی از شهروندان شانگهای چین ، با همت کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در موزه هنری " جو چی شان " شانگهای برگزار می شود.
چن عنوان "گفت وگو، رکن اصلی صلح در جهان" را با استفاده از ایده صلح برای جهان رییس جمهوری اسلامی ایران برای نمایشگاه برگزیده و در آن تصاویر و پیام دبیرکل های پیشین و فعلی سازمان ملل و تمام سران کشورهایی را که از گذشته تا به حال در خصوص صلح پیام داده اند ، به نمایش گذاشته است.
در این نمایشگاه بیش از 73 تصویر امضا شده و پیام های صلح رییسان جمهور، نخست وزیران و دبیران کل سازمان ملل که برای برگزارکننده این نمایشگاه ارسال شده، به نمایش درآمده است .
در این نمایشگاه متن پیام آقای خاتمی به سه زبان فارسی ، انگلیسی و چینی به نمایش درآمده و علاوه بر آن ، اصل پیام به دستخط رییس جمهوری نیز به نمایش گذاشته شده است .
هنگام ورود به این نمایشگاه یک جمله توجه همه را جلب می کند : "ما جنک نمی خواهیم . قرن بیستم تاریک ترین و خوف ناکترین دوره های تاریخ بشر بوده، جنک ، فلاکت های زیادی برای انسان ببار آورده است ." چن تاکنون دو نمایشگاه صلح در سالهای 1986 و 1998 به مناسبت های مختلف در چین برگزار کرده است .
817* ،* 807 *
۰ نفر