۱۱ مهر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5644328
T T
۰ نفر
استادی:انتخاب نماینده برای حوزه ای که نماینده قانونی دارد، بی وجه است # تهران ، ایرنا: یازدهم مهر 1379 برابر با دوم اکتبر 2000 آیت الله "رضا استادی" سخنگوی شورای نگهبان، انتخاب نماینده برای حوزه- های انتخابیه ای که اعتبارنامه نمایندگان آنها بدون وجود مدرک جدید پس از تایید شورای نگهبان از سوی مجلس رد شده است را "بی وجه" خواند.
"استادی" در نمابری که روز دوشنبه به ایرنا ارسال شد تاکید کرد: نظراتش را به عنوان "نظر شخصی یک اهل علم و نه به عنوان سخنگوی شورای نگهبان" مطرح می کند.
وی با استناد به ماده 65 آیین نامه داخلی مجلس افزود:" نمایندگان مجلس شورای اسلامی این حق را ندارند که چون از قیافه کسی خوششان نمی آید و یا چون از وضع کلی برگزاری انتخابات گله دارند و یا در مواردی که از عملکرد شورای نگهبان رضایت صددرصد ندارند، نماینده منتخب مردم حوزه ای را از حق خود محروم کنند و نیز به یک احتمال، مردم ان منطقه را از نماینده ای که در مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشد، بی بهره نمایند." ماده 65 مقرر می دارد: شعب رسیدگی به اعتبارنامه های نمایندگان نسبت به مدارکی که در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار نگرفته و یا پس از رسیدگی این شورا، بدست امده است، اتخاذ تصمیم خواهند کرد.
"استادی" از حقوقدانان خواسته است نظر خود را اعلام کنند "تا اگر قانون در این زمینه نقصی دارد، ترمیم گردد." سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به تشریح دیدگاههای خود در مورد انچه که آن را "شایعه" یا "شبه شایعه" نامیده، پرداخته است .
استادی افزود : گفته می شود رد اعتبارنامه ها در مجلس به منظور هشدار به شورای نگهبان است. من نمی توانم چنین نسبتی را به نمایندگان مجلس بدهم اما به گویندگان و پخش کنندگان این سخن، یادآور می شوم که اطمینان داشته باشید شورای نگهبان طبق وظیفه شرعی و قانونی خود عمل می کند و تحت تاثیر این قبیل جوسازیها قرار نمی گیرد هرچند مصون از اشتباه هم نیست.
وی می افزاید: گفته می شود یکی از دو نماینده تهران که اعتبارنامه انان در جریان است چون در دور دوم چند ده هزار رای آورده، منتخب مردم تهران است و دیگری این چنین نیست. پس با هم فرق دارند اما من معتقدم این فرق، فارق نیست چون اعتبار رای اولی هم مانند دومی مستند به همان حکم ولی فقیه است که انتخابات تهران را مقبول ساخت و اگر حکم معظم له نبود، وضع دیگری داشتیم.
استادی گفت: گفته می شود بررسی اعتبارنامه دوسه نفر، این قدرها، نباید به تاخیر بیفتد و این تاخیر به خاطر این است که هنوز نمایندگانی که از یک جناح به شمار می آیند، وحدت نظر پیدا نکرده اند.
وی می افزاید: نمی دانم این سخن تا چه اندازه واقعیت دارد امااگر واقعیت داشته باشد، یقین به این معنی است که در نتیجه گیری بدون توجه به اینکه در چه جناحی هستند، هنوز جازم نشده اند زیرا در غیراینصورت، یکی از مصادیق جناحی عمل کردن و به شایستگی ها توجه نداشتن است و با شعار شایسته سالاری منافات دارد.
* ا . ه *
۰ نفر