۸ مهر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5643817
T T
۰ نفر
حکم دادگاه عالی اندونزی مبنی بر بسته شدن پرونده سوهارتو خشم مردم را برانگیخت # کوالالامپور، ایرنا: هشتم مهر 1379 برابر با 29 سپتامبر 2000 دادگاه عالی اندونزی ، با صدور حکمی اعلام کرد ، پرونده محاکمه برگزار نشده ژنرال "محمد سوهارتو" دیکتاتور پیشین اندونزی بسته می شود . این حکم سبب خشم و اعتراض مردم در پایتخت شد.
سوهارتو که گفته می شود ، هنگام رسیدن به قدرت در دهه 1960 میلادی، نیم میلیون نفر ازمخالفان خود را به قتل رساند و طی 32 سال سیاستی سخت گیرانه بر این کشور جزیره ای جنوب شرق آسیا اعمال کرد ، به اتهام 571 میلیون دلار اختلاس از اموال دولتی، تحت پیگرد قرار گرفت ، ولی هر بار به بهانه بیماری از حضور در دادگاه خودداری می کرد.
وی ، که دو بار به این شکل از شرکت در محاکمه خود طفره رفت، قرار بود ، روز پنجشنبه در دادگاه حاضر شود، ولی بار دیگر یک تیم پزشکی نظر داد،که وی از تندرستی جسمی و روحی کافی برای این منظور برخوردار نیست.
اعلام حکم دادگاه اندونزی ، خشم مردم را برانگیخت و صدها نفر روز پنج - شنبه در اعتراض به این حکم،در جاکارتا، پایتخت، تظاهرات کردند،ولی پلیس ضد شورش اندونزی با گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی به رویارویی با آنان پرداخت.
تظاهرکنندگان نیز به سنک و کوکتل مولوتوف مجهز بودند.
برپایه گزارش های رسیده از جاکارتا ، در زدوخورد میان مردم و نیروهای امنیتی در جنوب پایتخت اندونزی در فاصله 50 متری محل محاکمه سوهارتو، دست کم سه دانشجو زخمی شدند.
در حالی که باران سیل آسای ویژه مناطق گرمسیری بر خیابان های جاکارتا می بارید ، آمبولانس ها برای انتقال زخمی ها به بیمارستان در حرکت بودند.
دقایقی پس از این برخورد ، در حالی که فضای خیابان از گاز اشک آور پر شده بود و هنوز 400 تا 600 دانشجو سرگرم اعتراض به بسته شدن پرونده جنایی سوهارتو بودند، صدای تیراندازی پراکنده در محل شنیده می شد.
ساعاتی پیش از این درگیری، هنگامی که جلسه محاکمه سوهارتو در غیاب وی آغازشد، صدها تن از مردم خشمگین پایتخت یک اتوبوس حامل طرفداران دیکتاتور پیشین این کشور را به آتش کشیده و شماری از سرنشینان آن را مضروب کردند.
پلیس جاکارتا، در این درگیری مداخله نکرد و تنها پس از این که دو تن از هواداران سوهارتو به شدت کتک خورده بودند، برای جلوگیری از ضرب و جرح بیشتر وارد جمعیت شد و آن دو را نجات داد.
غ - ح
۰ نفر