۲۷ شهریور ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5642448
T T
۰ نفر
بیشترین میزان کشفیات مواد مخدر جهان در ایران صورت می گیرد # مشهد ، ایرنا: 27 شهریور 1379 برابر با 17 سپتامبر 2000 معاون سیاسی استاندار خراسان گفت:هم اکنون بیشترین میزان کشفیات هرویین، تریاک و مرفین دنیا در جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد.
"حسین امینی " روز یکشنبه در مراسم پایانی دومین کنفرانس بین المللی افسران رابط مواد مخدر در مشهد (شرق ایران ) افزود: جمهوری اسلامی ایران طی سالهای اخیر عملا در صف مقدم مبارزه جهانی با قاچاق مواد مخدر قرار گرفته است.
وی با اشاره به تلاش های جمهوری اسلامی برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر از راه ایران به سایر نقاط جهان به ویژه اروپا گفت : با این وجود عواملی همچون طولانی و سخت گذر بودن مناطق مرزی و عدم امکان کنترل کافی آن، وجود تعداد زیادی آواره و مهاجر افغانی در منطقه، ناکافی بودن منابع مالی، فنی و تجهیزات و همچنین دسترسی قاچاقچیان به تجهیزات و امکانات نسبتا پیشرفته ، تاکنون ممانعت کامل از ورود و ترانزیت مواد مخدر امکان پذیر نشده است.
وی افزود : علاوه بر این با شدت یافتن فعالیتهای ما در مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر این مساله شکل و ابعاد جدیدی به خود گرفته و باندهای قاچاق و سوداگران مرک روشها و ترفندهای جدیدی به کار می برند.
معاون سیاسی استاندار خراسان گفت : طی یکی دو سال اخیر شاهد روی آوردن سوداگران مرک به مسیرهای جدید برای قاچاق مواد مخدر از طریق ایران از جمله به سمت آسیای میانه، قفقاز و کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس و همچنین افزایش قاچاق موادی نظیر هرویین و مورفین تولیدی افغانستان در مقایسه با تریاک بوده ایم که مستقیما به بازارهای مصرف در اروپا ترانزیت می شوند.
امینی افزود : همچنین با توجه به مشکلاتی که قاچاقچیان برای عبور دادن مواد از خاک ایران با آن مواجهند در بسیاری موارد این مواد را در داخل ایران عرضه می کنند که این امر به گسترش پدیده اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر طی سالهای اخیر در ایران منجر شده است.
وی گفت: در چند سال گذشته کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان از رشدی روزافزون برخوردار بوده به گونه ای که در سال 1999 میلادی تولید تریاک در آن کشور به حد بی سابقه 4600 تن رسید که تقریبا معادل 80 درصد تولید غیر- قانونی این محصول در جهان است.
معاون سیاسی استاندار خراسان همچنین خواستار " اتخاذ یک راهبرد متوازن و همه جانبه نگر برای مبارزه فراگیر و جهانی با معضل تولید، ترانزیت و قاچاق مواد مخدر " شد.
امینی گفت : هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند بار مبارزه با مواد مخدر را بر دوش گیرد، به همین دلیل همکاری بین المللی اجتناب ناپذیر است.
وی مبارزه انتظامی فعال و پویا همزمان با خشکاندن منشاء و منبع تولید مواد مخدر را دو بعد اصلی در راهبرد جامع مبارزه در این عرصه دانست.
وی در تشریح دیدگاه خود" ارایه کمکها و مساعدتهای فنی، تجهیزاتی و همکاری در زمینه تبادل اطلاعات بین سازمانهای درگیر در امر مبارزه با مواد مخدر جهت شناسایی و تعقیب کاروانها و باندهای بین المللی قاچاق مواد مخدر را بخشی از همکاریهای مورد نیاز برای مبارزه انتظامی فعال و پویا ذکر کرد.
وی همچنین گفت : تا زمانی که تولید در کشورهایی نظیر افغانستان ادامه دارد نمی توان انتظار داشت که بتوانیم در این مبارزه به موفقیت قطعی و نهایی دست یابیم، در این زمینه نیز همکاری همه اعضای جامعه بین المللی ضروری است.
این منبع مسوول ایجاد یک کمربند امنیتی در اطراف افغانستان با همکاری کلیه کشورهای همسایه و سایر دولتها، اعمال فشار سیاسی به گروههایی که در قسمتهای مختلف آن کشور قدرت را در دست گرفته اند ونیز استفاده از ابزارهای اقتصادی جهت تشویق کشاورزان افغانی به دست کشیدن از کاشت و تولید را از جمله تدابیر لازم برای خشکاندن منشاء تولید مواد مخدر دانست.
دومین کنفرانس بین المللی افسران رابط مبارزه با موادمخدر روز شنبه با حضور نمایندگان 15 کشور در مشهد گشایش یافت.
کشورهای استرالیا، بلژیک، کانادا، فرانسه، آلمان، نروژ، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، هلند، کره جنوبی، انگلستان، ترکیه، پاکستان و ایران از جمله شرکت کنندگان در این همایش بودند.
نمایندگانی از برنامه بین المللی کنترل موادمخدر سازمان ملل متحد(undcp) و سازمان پلیس جنایی بین المللی (interpol) نیز از شرکت کنندگان در این کنفرانس بودند.
طی دو روز برپایی کنفرانس، شرکت کنندگان درباره معضل تولید، ترانزیت و مصرف مواد مخدر به بحث و تبادل نظر پرداختند.
شرکت کنندگان در این کنفرانس قرار است روزهای دوشنبه و سه شنبه همین هفته از مناطق مرزی استان خراسان، نمایشگاه مواد مخدر و زندان مشهد نیز بازدید کنند.
نخستین کنفرانس افسران رابط مواد مخدر با شرکت 10 کشور جهان دی ماه سال گذشته در تهران برگزار شد.
* ا . ه *
۰ نفر