۱۸ شهریور ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5641572
T T
۰ نفر
نشست پنجم اجلاس هزاره سران ، در سازمان ملل برگزار شد # سازمان ملل، ایرنا: 18 شهریور 1379 برابر با هشتم سپتامبر 2000 پنجمین نشست اجلاس هزاره سران ، بامداد روز پنجشنبه در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد.
درنشست روز پنجشنبه، 39 تن از سران کشورها به ایراد سخنرانی پرداختند و در نشست ششم که بعدازظهر جمعه به وقت محلی نیویورک برگزار خواهد شد ، 26 تن دیگر از سران به سخنرانی خواهند پرداخت.
به موازات نشست های صبح وبعدازظهر،میزگرد چهارم از میزگردهای چهارگانه سران کشورها به ریاست "عبدالعزیز بوتفلیقه" رئیس جمهوری الجزایر از ساعت 10 صبح تا یک بعدازظهر جمعه به وقت محلی نیویورک تشکیل شد.
جلسات میزگرد بطور غیررسمی و بدون حضور رسانه های همگانی تشکیل می شود، تا رهبران کشورها بتوانند بدور از تشریفات و آزادانه در مورد مسائل مختلف جهان بطور خصوصی به تبادل نظر بپردازند.
نتایج حاصله از مذاکرات سران ، در میزگردهای چهارگانه روز جمعه برای تصمیم گیری ، به اجلاس عمومی ارائه خواهد شد.
در میزگرد چهارم،روسای جمهوری و یا نخست وزیران 31 کشور جهان از جمله مراکش ، بحرین ، قبرس ، دانمارک ، مراکش ، عمان ، سری لانکا ، تانزانیا ، ترکمنستان ، ازبکستان و نماینده واتیکان و اتحادیه اروپایی حضور دارند.
اجلاس هزاره سران ، جمعه شب با تصویب یک اعلامیه نهایی در هشت فصل و 32 ماده ، به کار خود خاتمه خواهد داد.
مسائل مطرح شده در پیش نویس اعلامیه نهایی اجلاس هزاره، دربرگیرنده چالش هایی است که بشریت در قرن 21 با آنها مواجه خواهد بود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد : اثرات منفی جهانی شدن بر زندگی اقتصادی کشورهای در حال توسعه ، حفظ محیط زیست ، مبارزه با فقر جهانی و بیماریهای مسری و مسئله بدهی های کشورهای در حال توسعه به موسسات مالی بین المللی که مانع عمده ای در راه توسعه اقتصادی این کشورهاست ، مسئله خلع سلاح هسته ای، مبارزه با بیماری ایدز در آفریقا و تقویت عملیات صلحبانی سازمان ملل.
مسئله انجام اصلاحات در ساختار شورای امنیت و حضور بیشتر کشورهای در حال توسعه در این شورا و افزایش تعداد اعضای دائم و غیردائم آن ، از جمله دیگر خواسته های سران کشورهاست که مورد بحث قرار گرفته و احتمالا در اعلامیه نهایی به آن اشاره خواهد شد.
۰ نفر