۲۴ مرداد ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5639149
T T
۰ نفر
خاتمی : بازسازی و نواندیشی باید با نگاه به گذشته باشد # تهران ، ایرنا: 24 مرداد 1379 برابر با 14 اوت 2000 "محمد خاتمی" رییس جمهوری و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی،گفت : برای حضور مختار و فعال در دنیای امروز، حتما باید ریشه و پایه حیات خود را در گذشته شناخته و با تکیه بر آن ، هویت خویش را بشناسیم.
وی ، که روز دوشنبه در نخستین همایش سراسری مدیران ســازمان میــراث فرهنگی ایران ، در تهران سخن می گفت ، این نوع نگاه به گذشته را زداینده حقارت و نفی کننده آن دانست و تاکید کرد : مهم، در عصر خود، بودن نگاه به آینده داشتن و از زندگی طلب کمال کردن است.
رئیس جمهوری اظهار داشت : بدون تذکر نسبت به گذشته ، حال و آینده را نخواهیم داشت و هیچ ملتی بدون احساس هویت ، تکلیف خود را برای آنچه باید باشد ، نمی داند.
وی در عین حال تاکید کرد که نگاه به گذشته باید با تناسب زمان روزگار و بر اساس بازسازی و نواندیشی آن باشد.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان این که ملتها تلاش می کنند،برای خود سابقه تاریخی و فرهنگی درست کنند و از گذشته خود سخن بگویند ، گفت : برای کشوری مانند ایران ، نباید تلاش کرد، تا چنین گذشته ای درست شود، بلکه باید گذشته پر افتخار خود را شناخت.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ، تصریح کرد : آن کس که حرمت گذشته را نگه ندارد ، امروز را نیز نخواهد داشت و او محصور و مقهور زمان خویش و دچار روزمرگی است و کسی که دچار روزمرگی شد، نه حال و نه آینده را ندارد.
خاتمی ، در عین حال اظهارداشت: البته نباید به صورتی در گذشته غرق شویم ، که از آنچه باید امروز و فردا با آن روبرو شویم ، غافل شویم.
رئیس جمهور گفت: یک عزم ملی برای نگهبانی و نگهداری از میراث فرهنگی باید ایجاد شود و مردم خود باید در این راستا مشارکت داشته و اهتمام ورزند.
وی افزود: اهتمام به میراث فرهنگی و سخنی که میراثهای فرهنگی کشورها می توانند در مقوله گفت و گوی تمدنها با یکدیگر داشته باشند، نقش ممتازی دارد.
خاتمی ، از همت درک و دردی که وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و دست اندرکاران امر میراث فرهنگی نسبت به حفظ و تقویت میراث فرهنگی کشور دارند، سپاسگزاری کرد.
۰ نفر