۲۴ مرداد ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5639101
T T
۰ نفر
دومین مرحله کاوش در منطقه باستانی "دژ بسطام" آغاز شد # تهران ، ایرنا: 24 مرداد 1379 برابر با 14 اوت 2000 دومین مرحله کاوش منطقه باستانی "دژ بسطام" (واقع دراذربایجان غربی - شمال غرب ایران )برای شناسایی بخش مسکونی این شهر 2700 ساله، توسط باستان شناسان ایرانی آغاز شد.
این منطقه که به عنوان سومین محوطه باستانی تمدن "اورارتو" مطرح است، با وسعتی حدود 32هکتار یکی از شهرهای حکومتی دولت اورارتو به شمار می رود.
بررسی و مطالعه منطقه باستانی "دژ بسطام" در سالهای پیش از انقلاب اسلامی توسط گروهی از باستان شناسان آلمانی انجام گرفته است.
"حمید خطیب شهیدی" سرپرست گروه باستان شناسی این منطقه باستانی گفت: دژ بسطام از پنج بخش پایین قلعه، میان قلعه، بالا قلعه و 2 بیرون قلعه تشکیل شده است.
وی افزود : تالار ستوندار، انبارهای مواد غذایی، تاسیسات اداری، کاخ پادشاه اورارتو، حکمران محلی و نیز معبد "خدای خالدی" که بزرگترین خدای مورد پرستش اورارتوهااست در این دژ باشکوه واقع شده اند.
به گفته شهیدی، با وجود انجام مطالعات گسترده در این عرصه باستانی کارشناسان هنوز موفق به کشف شواهد و نشانه هایی از قبرستان رسمی این دژ نشده اند.
اورارتوها برای تدفین مردگان خود علاوه بر استفاده از روش مرسوم تدفین، در برخی موارد با سوزاندن اجساد، استخوانها و بقایا را در یک خمره سفالی ریخته و اقدام به دفن آن می کردند.
.ز.
۰ نفر