شاخص بهای عمده فروشی کالاها در ایران 5/19 درصد افزایش یافت
#
تهران ، ایرنا: 26 تیر 1379 برابر با 16 جولای 2000
شاخص بهای عمده فروشی کالاها درایران در خردادماه امسال به عدد 7/1026
رسید که نسبت به ماه مشابه سال گذشته معادل 5/19 درصد افزایش داشت.
در عین حال شاخص مذکور نسبت به ماه قبل از 3/2 درصد رشد برخوردار شد .
گزارش بانک مرکزی ایران حاکیست: میانگین شاخص بهای عمده فروشی کالاهادر
ایران در 12 ماه منتهی به خرداد 79 نسبت به 12 ماه منتهی به خردادماه 78
معادل 9/23 درصد بیشتر است.
در خردادماه سال جاری افزایش شاخص قیمت تخم مرغ ، میوه های تازه و
سبزی های ریشه ای (به ویژه سیب زمینی ) بیشترین اثر را در بالارفتن شاخص بهای
عمده فروشی کالاها داشت.
در ضمن شاخص قیمت مرغ ، لبنیات ، جو وارداتی ، سبزی های برگی ، خرما
، ملاس چغندرقند ، پوست خام ، پنبه تصفیه شده ، شن و ماسه ، کتیرا ، داروی
تولید داخل ، چرم ، لاستیک رویی ، کارتن و جعبه مقوایی ، دستمال کاغذی ،
یخچال و فریزر خانگی تولید داخل ، کاشی و سرامیک ، آلومینیوم ، سواری رنو
، خودرو باری ،اتوبوس و انواع قطعات خودرو تولید داخل افزایش و شاخص بهای
گوشت قرمز ، حبوب ، انواع برنج تولید داخل ، سبزی های بوته ای ، پسته ،
زیره سبز ،ترانسفورماتور وارداتی وماشین حساب کاهش یافت.
بر اساس این گزارش شاخص بهای گروه مواد خوراکی در خرداد ماه امسال
نسبت به ماه مشابه سال گذشته 4/13درصد بالاتر بود. شاخص قیمت گروه مصنوعات
بر حسب مواد اولیه نیز طی این مدت 7/26 درصد افزایش و شاخص گروه ماشین
الات و وسایط نقلیه 3/18 درصد افزایش داشتند.
این گزارش حاکیست :شاخص قیمت گروه محصولات کشاورزی و دامپروری در خرداد
ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته 8/13 درصد و شاخص بهای گروه مصالح
ساختمانی در این مدت 2/31 درصد افزایش داشتند.