۱۹ تیر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5635250
T T
۰ نفر

افزایش حجم سرمایه گذاری خارجی در ترکیه

۱۹ تیر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5635250
افزایش حجم سرمایه گذاری خارجی در ترکیه # آنکارا، ایرنا: 19 تیر 1379 برابر با نهم جولای 2000 سرمایه گذاری خارجی در ترکیه ، در شش ماه اول سال جاری میلادی با 38/28 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل ، بــه یک میلیارد و 203 میلیون دلار رسید.
میزان سرمایه گذاری خارجی در ترکیه ، در شش ماهه اول سـال 99 میلادی ، 937 میلیون و 13 هزار دلار بود.
بنا بر این اطلاعیه ، 9/78 درصد از مجوزهای سرمایه گذاری خارجی در بخش خدمات و 2/16 درصد در بخش صنایع تولیدی ترکیه ، صادر شده است.
مجوزهای سرمایه گذاری در بخش صنایع تولیدی شامل صنایع جنبی اتومبیل ، لاستیک و پلاستیک ، مواد شیمیایی ، مواد نفتی ، مواد غذایی و صـــــــنایع الکترونیکی است.
ایـن اطلاعیه می افزاید : تعداد شرکت های خارجی فعال در ترکیه در شــش ماه اول سال جاری میلادی به پنج هزار و 24 واحد رسید.
سازمان خزانه داری ترکیه تاکنون برای ورود 26 میلیارد و 754 مـــیلیون دلار سرمایه خارجی به این کشور اجازه داده که تــا پایان سال 99 میلادی 12 میلیارد و 245 میلیون دلار آن وارد ترکیه شده است.
کارشناسان اقتصادی در آنکارا وارد نشدن سرمایه خارجی به ترکیه باوجود مجوزهای صادر شده را ناشی از بی ثباتی سیاسی ، اوضاع نابسامان اقتصـادی و به ویژه نرخ تورم شدید در این کشور ، ارزیابی می کنند.
این کارشناسان ، با اشاره به موافقت ترکیه با داوری بین المللی و تلاش ـ های دولت آنکارا برای هماهنک سازی قوانین و مقرات تجاری و اقتصادی ترکیه با اتحادیه اروپا ، پیش بینی می کنند ، میزان ورود سرمایه خارجی بـه ترکیه در سال جاری افزایش یابد.
۰ نفر