۲۸ آذر ۱۳۸۱، ۰:۰۱
کد خبر: 5576452
T T
۰ نفر
# کابل ،ایرنا: 28 آذر 1381 برابر با 19 دسامبر 2002 قوه قضائیه افغانستان در سومین اقدام کم سابقه، مـــدیر مسوول یک نشریه مستقل کابل به نام "فردا" را به دادگاه احضار کرد. قبل از این نیز "احمد ضیا سیامک" مدیر مسوول روزنامه دولـتی "انیس" به بهانه انتقاد ازعملکرد وزارت مخابرات افغانستان به دادگاه احضار شده بود.
چندی قبل نیز مدیر مسوول نشریه "طلایه" در ولایت بغلان به دادگاه احضار و امتیار انتشار نشریه وی لغو شد. وزارت اطلاعات و فرهنک افغانستان بعدازظهر پنجشنبه بـــا تایید این خبر گفت: این وزارتخانه در احضار مدیر مسوول هفته نامه "فردا" نقشی نداشته است و دستگاه قضایی مستقل عمل کرده است. "سید مخدوم رهین" وزیر اطلاعات و فرهنک افغانستان در این باره به ایرنا گفت : مدیر مسوول نشریه "فردا" جرمی مرتکب نشده است و این وزارتخانه برای آزادی وی و پیگیری موضوع تلاش می کند. "کمیته دفاع از نویسندگان و روزنامه نگاران افغانستان" که خـــود را یک تشکیلات مستقل می خواند، تاکنون به این اقدام دستگاه قضایی افغانستان واکنشی نشان نداده است. ایــن در حالی است که شماری از روزنامه نگاران و خبرنگاران افغان طی دو روز گذشته طی همایشی درکابل خواستار تغییر قانون مطبوعات افغانستان شدند.
قانون جدید مطبوعات افغانستان حدود هشت ماه پیش توسط دولت این کشور تصویب و به مرحله اجرا گذاشته شد، اما روزنامه نگاران و ارباب جراید آن را ناقص می دانند. این عده خواستار لغو شرط اخذ مجوز برای فعالیت مطبوعاتی، آزادی چـــاپ نشریات توسط اتباع خارجی و خارج شدن رادیو وتلویزیون این کشور از انحصـار دولت شده اند. این عــده همچنین خواستار تشکیل نهادی شده اند کــه از حقوق خبرنگاران، آزادی بیان و مطبوعات آزاد حمایت و دفاع کند. * 195 *
۰ نفر