۴ بهمن ۱۳۹۰، ۱۲:۰۳
کد خبر: 30778859
T T
۰ نفر

تهران- يك عضو فعال جامعه كارفرمايي معتقد است: ميزان تعطيلات در ايران بيش از ساير كشورها نيست، اما مساله مهم ، پايين تربودن سطح بهره وري كار نسبت به ساير كشورها است.

'عباس وطن پرور' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینكه مدتی است برخی از فعالان اقتصادی روزهای تعطیل كشور را زیاد دانسته و آنرا بعنوان معضلی در محیط كسب و كار كشور مطرح می كنند، گفت: بر طبق قانون كار، همه افراد باید 44 ساعت در هفته كار كنند.

وی افزود: اما متاسفانه در بسیاری از واحدها و بنگاه های اقتصادی، كاركنان به نحو شایسته ای كار نمی كنند و بهره وری در این واحدها اندك است.

وطن پرور تاكید كرد نگاه انفعالی نسبت به ساعات كار مفید در بسیاری از اداره ها و یا مراكز دیگر، باعث كاهش نرخ بهره وری در این واحدها شده است.

وی با اشاره به وضعیت كنونی بخش خصوصی تصریح كرد بخش خصوصی نگران آن است كه این بیماری مسری، ریشه كار مولد را در كشور بخشكاند و اثرات آن نیز بخوبی محسوس است.

به گفته وطن پرور هم اكنون بر اساس مستندات موجود، قریب به 70 درصد جمعیت فعال اقتصادی كشور در تولید ناخالص ملی سهم و مشاركتی ندارند، در حالی كه این رقم در دهه 1360 برعكس بود و تولید ناخالص ملی با مشاركت 70 درصد از جمعیت فعال اقتصادی، تحصیل می شد.

وی در خصوص بالا بودن تعداد روزهای تعطیلی در ایران گفت: صحبت از زیادی تعطیلات در ایران، نوعی چشم بستن بر معضلات بازار كار است، زیرا كشورهای ژاپن 119روز، چین، فرانسه و آمریكا هر كدام 115 روز، انگلیس و آلمان هر كدام 113 روز تعطیلی رسمی دارند، اما تعطیلات در ایران فقط 77 روز تعطیلی رسمی ( شامل 52 روز جمعه، 19 روز تعطیل مذهبی و انقلابی و 6 روز تعطیل ملی ) است.

وطن پرور تاكید كرد مشكل اصلی كشور 77 روز تعطیلی طی یك سال نیست، زیرا در حالیكه در كشورهای آمریكا و ژاپن 40 ساعت كار هفتگی دارند، اما سرانه كار آنها 42 ساعت است . در فرانسه در هفته 35 ساعت كار هفتگی دارند و سرانه كار آنها 39 ساعت است و یا در آلمان با 40 ساعت كار هفتگی سرانه كار آنها 40 ساعت است.

وی در ادامه بیان داشت: در ایران به ازای 44 ساعت كار هفتگی طبق آمارها فقط 15 ساعت سرانه كار داریم، یعنی حدود یك سوم. ریشه این موضوع در كجا است و باید در گام نخست آنرا چاره كرد.

وطن پرور با بیان اینكه بیكاری پنهان و كم كاری ریشه اصلی مشكل است، گفت: كشور چین علاوه بر 104 روز تعطیلی شنبه و یك شنبه ، 11 روز هم تعطیلی رسمی دارد یعنی در جمع 115 روز، اما مدیریت و برنامه ریزی در این كشور به گونه ای است كه اجازه نمی دهد یك تعطیلی در وسط هفته قرار گیرد. اگر بعنوان مثال روز سه شنبه تعطیل رسمی باشد ، روز شنبه همه به سر كار می آیند و بجای آن دوشنبه را تعطیل می كنند تا وقفه ای در كارها پیش نیاید.

وطن پرور ادامه داد: برای همین دولت آن كشور تا سالها برنامه تعطیلات را به طور رسمی اعلام می كند و همه می دانند كه در چین چه می گذرد.

وی گفت: دولت چین تعطیلات سالهای 2012 و 2013 را از سال 2011 میلادی اعلام كرده است و شاید جالب باشد كه بدانید دولت عالمانه و عامدانه بگونه ای طراحی كرده كه بعنوان مثال در سال 2012 با جابجایی روزهای كاری و تعطیلات،به طور عملی 11 روز تعطیل رسمی به 26 روز تعطیل تبدیل شده تا هم از كار كاسته نشده باشد،نظم و برنامه ریزی جامعه برقرار باشد و هم تفریح و استراحت مردم تضمین شده باشد.

وی با اشاره به تعطیلات روزهای اخیر گفت: در هفته جاری، یك روز درمیان كار و تعطیلی داشتیم. شنبه یكم بهمن كار ، یكشنبه تعطیل، دوشنبه كار، سه شنبه تعطیل، چهارشنبه كار، در بسیاری موارد پنجشنبه وجمعه تعطیل، پس مشكل ما تعداد تعطیلی نیست.مشكل ما مدیریت بر زمان، مدیریت بر بهره وری و به طور اساسی شیوه نگاه به مدیریت است.

به گفته وی، سال های متمادی است كه برخی از قانون نویسان و برنامه ریزان كشور فقط با الگو برداری در صدند نرخ بهره وری، رشد سرمایه گذاری و میزان اشتغال را افزایش دهند.

وی تاكید كرد كه سیاست های نادرست اقتصادی نمی تواند شرایط اقتصادی را بهبود دهد.

عضو فعال جامعه كارفرمایی با اشاره به واردات برخی از اقلام كه به نظر در اقتصاد بسیار نامانوس به نظر می رسد، گفت: هم اكنون به دلیل سیاست های نادرست سال های گذشته، امروز انواع كالاهای وارداتی حتی مهر، تسبیح و سنگ قبر به درون خانه تولیدكننده، كشاورز و صنعتگر كشور رخنه كرده و برجایگاه كالاهای داخلی در بازار ملی تكیه زده است.

وی تاكید كرد كه برای رفع این معضل نیاز به سعی عاجل و قاطع در ایجاد یك عزم ملی برای نجات صنعت و كشاورزی این آب و خاك است و تنها گلایه كردن نمی تواند این مشكل را رفع كند.

وطن پرور با اشاره به برخی از مشكلات كارفرمایان و كارگران گفت: كارفرمایان امروز گرفتار بهره های مركب بانكی،انواع عوارض و مالیات، نرخ ارز تحمیلی و غیرعلمی و افزایش قیمت حامل های انرژی و كارگران هم به دلیل گرانی های پیش آمده در حال از دست دادن قدرت خرید هستند.

وی در پایان این پرسش را مطرح كرد كه در چنین شرایطی چند درصد از كارگران و كارفرمایان از تعطیلات برای استراحت و ترمیم قوا و یا بهره گیری از فرصت های مذهبی استفاده می كنند.

اقتصام ** 9123 **1569**
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد