۱۳ دی ۱۳۹۰، ۱۷:۲۶
کد خبر: 30747435
T T
۰ نفر

تكيه زاغرم تفرش

۱۳ دی ۱۳۹۰، ۱۷:۲۶
کد خبر: 30747435

تفرش- يكي از مصاديق تفكر شيعيان در فرهنگ عاشورا و ارزش هاي آن متجلي شد و حسينيه ها و تكاياي ايراني ماهيت پيام چنين فرهنگي را به صورت گوياترين تجلي كالبدي، در ساختار فضاي شهري عرضه مي دارند.

به گزارش ایرنا، تكیه تاریخی زاغرم تفرش با بیش از 260 سال قدمت یكی از قدیمی ترین مكانهای مذهبی كشور است كه بعد از تكیه نوروزخان در تهران و 12 سال قبل از تكیه دولت تهران، در محله زاغرم این شهرستان ساخته شد.

محله زاغرم شهرستان تفرش یكی از پر جمعیت ترین محل های این شهرستان در زمان قدیم بوده كه شخصیت های ممتاز علمی، سیاسی و فرهیختگان فرهنگی فراوانی را در دورانهای مختلف پرورش داده است.

وجود چند كاروانسرا در این محله بیانگر اهمیت و بزرگی محل است، به طوری كه در این كاروانسرا ها فرش های دست باف هنرمندان تفرشی در معرض بازدید و فروش مسافران و بازرگان قرار می گرفته است.

یك پژوهشگر تفرشی در این خصوص گفت: با توجه به كتیبه سنگی موجود در سر دركتابخانه تكیه و محاسبه حروف ابجد، زمان واقعی ساخت این بنا به 260 سال قبل یعنی دوره زندیه می رسد.

عباس ملا اسماعیلی' افزود: با توجه به كتیبه سنگی دیگری كه بر سر در تكیه نصب شده در سال 1274 قمری برابر با 1236 هجری شمسی و دوران سلطنت ناصر الدین شاه قاجار قسمتهایی به این تكیه افزوده شده است .

وی اضافه كرد: بانی تكیه زاغرم سید 'كاظم تفرشی' وزیر اسطبل و امور مربوط به دواب(چهارپایان) در عصر ناصر الدین شاه بوده كه این مكان را با استفاده از سنگ، خشت، آجر، چوپ و كاهگل در دو طبقه و به شكل مستطیل ساخته است.

این پژوهشگر افزود: در هر یك از دو ضلع بزرگ تكیه زاغرم، در طبقه اول شش حجره با طاق ضربی وجود دارد كه در یك ضلع كوچك این بنا تالار تكیه و در ضلع كوچك دیگر این بنا حجره بزرگی مشابه تالار احداث شده كه مخصوص حضوراعیان، بزرگان محل، سادات و مهمانان شهر بوده كه از دیگر نقاط كشور برای حضور در مراسم عزاداری ماه محرم به منطقه تفرش وارد می شدند.

ملا اسماعیلی تصریح كرد: از زمان قدیم تاكنون هر ساله با فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) مراسم عزاداری امام حسین (ع)، تعزیه خوانی و سوگواری در این تكیه برگزار می شود.

وی عنوان كرد: تمام تكیه های موجود در شهرستان تفرش به نام محله ای كه در آن واقع شده اند نامگذاری شده اند.

تكیه زاغرم به شماره 2281 در شمار آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

559/7110/ 1539
۰ نفر