۲۷ مرداد ۱۳۸۳، ۰:۰۱
فضاپیمای کاسینی دو قمر جدید را پیرامون سیاره زحل کشف کرد # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/05/83 خارجی.علمی.نجوم.زحل.کاسینی. فضاپیمای کاوشگر کاسینی در ادامه ماموریت خود موفق شد دو قمر جدید را پیرامون سیاره زحل (کیوان ) شناسایی کند که با این کشف شمار قمرهای این سیاره به 33 عدد رسید. به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، سازمان فضانوردی آمریکا ناسا اعلام کرد قمرهای جدید کوچکترین اجرام پیرامون زحل محسوب می شوند. قطر این قمرها حدود 3 تا 4 کیلومتر است و بین مدارهای دو قمر دیگر زحل به نامهای میماس mimas و آنسلادوس enceladus قرار گرفته اند. قمرهای جدید کشف شده "اس/2004 اس1" (S1 S2004/) و "اس/2004 اس2 " (S2 S2004/) نامگذاری شده اند. یکی از این قمرها 23 سال پیش توسط فضاپیمای وایجر کشف شده است و S14 S2981/ نام نهاده شد. کشف دو قمر جدید زحل اول ماه ژوئن انجام شده است. کاوشگر کاسینی یک طرح بین المللی با شرکت دانشمندان 17 کشور جهان است.
این کاوشگر که مدت هفت سال در راه بود پس از عبور از حلقه های زحل عازم مدار این سیاره شد. قرار است این فضاپیما به مدت چهار سال به مطالعه زحل، حلقه ها و قمرهای آن بپردازد. اطلاعات و تصاویر در این زمینه در آدرس اینترنتی زیر قابل دسترس است: .gov.nasa.jpl.//saturn:http علمی./1584/1418