گزارشی از نشست تخصصی "آشنایی با تحولات تکنولوژیک سینمای جهان"
#
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 31/04/83
فرهنگی.سینما.فیلم.جلوه های ویژه.نشست.
در نشست دو روزه "آشنایی با تحولات تکنولوژیک سینمای جهان" که از روز
(دوشنبه ) در بنیاد آفرینش های هنری نیاوران آغاز به کار کرد، مباحث
"جلوه های ویژه انیمیشن" و "راهکارهای سرویس دوربین های فیلمبرداری در
ایران و معرفی آداپتورها" بررسی شد.
در نخستین روز این نشست "فرانک ویگرهاف" مدیر جلوه های ویژه فیلم های
"سه تفنگدار" و "دشمن پشت دروازه" به همراه "علاء الدین پژهان" مدیرجلوه های
ویژه فیلم های "ماتریکس 2" و "اسکورپیون کینک" موسس استودیو "town cape"
درباره موضوعهای این نشست سخن گفتند.
"فرانک ویگرهاف" طی سخنانی گفت: تاثیر پیشرفت فناوری در عرصه جلوه های
ویژه غیرقابل کتمان است.
به گفته وی ، کار بر روی جلوه های ویژه یک فیلم نیاز به دقت زیادی دارد
و در برخی از مواقع شما با مقیاس هایی به اندازه یک هزارم میلی متر، سر و
کار دارید.
وی ادامه داد: حتی گاهی مواقع مدیرجلوهای ویژه مجبور است بازیگر را
خود بسازد و در صحنه قرار دهد.
ویگرهاف تلاش برای کاهش هزینه ها و زمان را از اهداف اصلی هنر جلوه های
ویژه دانست.
"علاء الدین پژهان" نیز گفت: جلوه های ویژه مدرن ترکیبی از نقاشی،
دکورسازی، عکس و انیمیشن است.
وی توضیح داد: هنر جلوه های ویژه حساسیت بالایی دارد وگاهی برای آماده
کردن جلوه های ویژه مورد نیاز یک صحنه از فیلم ماهها وقت صرف می شود.
پژهان تاکید کرد: با پیشترفت تکنولوژی جلوه های ویژه استفاده شده در فیلم ها
پیچیده تر شده اند.
در روز دوم این نشست تخصصی، "راهکارهای سرویس دوربین های فیلمبرداری
در ایران و معرفی آداپتورها" بررسی شد.
"آلفرد پیفل " متخصص مسائل فنی و لابراتواری سینمای آلمان سخنران روز
دوم این نشست بود، که طی سخنانی با اشاره به اینکه سینمای دیجیتال
نمی تواند جایگزین فیلم و سینمای 35 میلیمتری شود، گفت: سینمای دیجیتال و
سینمای 35 میلیمتری دو جریان موازی هستند که هیچ کدام نمی تواند دیگری را
نفی کنند.
پیفل در عین حال تصریح کرد: استفاده از دوربین های دیجیتال، فیلمسسازی
را ساده کرده است.
وی ادامه داد: با فناوری دیجیتال تولید فیلم تنها مختص به هالیوود
و استودیوهای بزرک نمی شود و بسیاری از فیلمسازان مستقل به راحتی فیلمهای
خود را می سازند.
پیفل افزود: هم اکنون با توجه به پیشرفت ابزارآلات تبدیل در سینما،
امکان تبدیل ویدیو به فیلم سینمایی (نسخه 35 میلیمتری ) و برعکس بدون کاهش
کیفیت فراهم شده است.
این کارشناس سینمای آلمان همچنین افزود: تمایز لنزها و خصویات مختلف
آن ها اگر چه کار فیلمبردار را سخت کرده، اما استفاده بهینه از این لنزها
در افزایش کیفیت تصویر آثار سینمایی موثر بوده است.
وی همچینین معتقد است: استفاده از دوربین های دیجیتال باعث کاهش زمان
فیلمبرداری آثار سینمایی می شود.
پیفل افزود: همچنین دوربین های دیجیتال نسبت به دوربین های 35 میلیمتری
سبک تر و نیاز به عوامل کمتری برای فیلمبرداری دارند و این مساله باعث
افزایش استفاده از این دوربین ها شده است.
وی ادامه داد: نورپردازی در دوربین های دیجیتالی در درون خود دوربین
صورت می گیرد و این کار باعث شده تا فیملبردار زمان کمتری را صرف تنظیم نور
کند.
به گفته وی، ایجاد پس زمینه سفید در تصویر و از بین بردن خطوط ویدئو
در دوربین های دیجیتالی و ابزار آلات تبدیل، فراهم شده است.
علمی. 2307 1418