۳۱ تیر ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 10527576
T T
۰ نفر
گزارشی از نشست تخصصی "آشنایی با تحولات تکنولوژیک سینمای جهان" # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 31/04/83 فرهنگی.سینما.فیلم.جلوه های ویژه.نشست. در نشست دو روزه "آشنایی با تحولات تکنولوژیک سینمای جهان" که از روز (دوشنبه ) در بنیاد آفرینش های هنری نیاوران آغاز به کار کرد، مباحث "جلوه های ویژه انیمیشن" و "راهکارهای سرویس دوربین های فیلمبرداری در ایران و معرفی آداپتورها" بررسی شد. در نخستین روز این نشست "فرانک ویگرهاف" مدیر جلوه های ویژه فیلم های "سه تفنگدار" و "دشمن پشت دروازه" به همراه "علاء الدین پژهان" مدیرجلوه های ویژه فیلم های "ماتریکس 2" و "اسکورپیون کینک" موسس استودیو "town cape" درباره موضوعهای این نشست سخن گفتند. "فرانک ویگرهاف" طی سخنانی گفت: تاثیر پیشرفت فناوری در عرصه جلوه های ویژه غیرقابل کتمان است. به گفته وی ، کار بر روی جلوه های ویژه یک فیلم نیاز به دقت زیادی دارد و در برخی از مواقع شما با مقیاس هایی به اندازه یک هزارم میلی متر، سر و کار دارید. وی ادامه داد: حتی گاهی مواقع مدیرجلوهای ویژه مجبور است بازیگر را خود بسازد و در صحنه قرار دهد. ویگرهاف تلاش برای کاهش هزینه ها و زمان را از اهداف اصلی هنر جلوه های ویژه دانست. "علاء الدین پژهان" نیز گفت: جلوه های ویژه مدرن ترکیبی از نقاشی، دکورسازی، عکس و انیمیشن است. وی توضیح داد: هنر جلوه های ویژه حساسیت بالایی دارد وگاهی برای آماده کردن جلوه های ویژه مورد نیاز یک صحنه از فیلم ماهها وقت صرف می شود. پژهان تاکید کرد: با پیشترفت تکنولوژی جلوه های ویژه استفاده شده در فیلم ها پیچیده تر شده اند. در روز دوم این نشست تخصصی، "راهکارهای سرویس دوربین های فیلمبرداری در ایران و معرفی آداپتورها" بررسی شد. "آلفرد پیفل " متخصص مسائل فنی و لابراتواری سینمای آلمان سخنران روز دوم این نشست بود، که طی سخنانی با اشاره به اینکه سینمای دیجیتال نمی تواند جایگزین فیلم و سینمای 35 میلیمتری شود، گفت: سینمای دیجیتال و سینمای 35 میلیمتری دو جریان موازی هستند که هیچ کدام نمی تواند دیگری را نفی کنند. پیفل در عین حال تصریح کرد: استفاده از دوربین های دیجیتال، فیلمسسازی را ساده کرده است. وی ادامه داد: با فناوری دیجیتال تولید فیلم تنها مختص به هالیوود و استودیوهای بزرک نمی شود و بسیاری از فیلمسازان مستقل به راحتی فیلمهای خود را می سازند. پیفل افزود: هم اکنون با توجه به پیشرفت ابزارآلات تبدیل در سینما، امکان تبدیل ویدیو به فیلم سینمایی (نسخه 35 میلیمتری ) و برعکس بدون کاهش کیفیت فراهم شده است. این کارشناس سینمای آلمان همچنین افزود: تمایز لنزها و خصویات مختلف آن ها اگر چه کار فیلمبردار را سخت کرده، اما استفاده بهینه از این لنزها در افزایش کیفیت تصویر آثار سینمایی موثر بوده است. وی همچینین معتقد است: استفاده از دوربین های دیجیتال باعث کاهش زمان فیلمبرداری آثار سینمایی می شود. پیفل افزود: همچنین دوربین های دیجیتال نسبت به دوربین های 35 میلیمتری سبک تر و نیاز به عوامل کمتری برای فیلمبرداری دارند و این مساله باعث افزایش استفاده از این دوربین ها شده است. وی ادامه داد: نورپردازی در دوربین های دیجیتالی در درون خود دوربین صورت می گیرد و این کار باعث شده تا فیملبردار زمان کمتری را صرف تنظیم نور کند. به گفته وی، ایجاد پس زمینه سفید در تصویر و از بین بردن خطوط ویدئو در دوربین های دیجیتالی و ابزار آلات تبدیل، فراهم شده است. علمی. 2307 1418
۰ نفر