۳ اردیبهشت ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 10525688
T T
۰ نفر

چتر نجات برای جت های کوچک

۳ اردیبهشت ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 10525688
چتر نجات برای جت های کوچک # لندن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/02/83 موفقیت یک سیستم چتر نجات مخصوص هواپیماهای کوچک در نجات جان سرنشیانان هواپیماهای سانحه دیده، سازندگان این سیستم را مصمم ساخته از آن برای بالا بردن ایمنی جت های کوچک نیز استفاده کنند. سیستم چتر نجات مخصوص هواپیماهای کوچک که به وسیله شرکت بالیستیک ریکاوری سیستمز واقع در مینه سوتا تکمیل شده متشکل از چتر نجات بزرگی است که با استفاده از دو موشک 25 سانتیمتری در عرض 1 ثانیه در بالای سر هواپیما باز می شود. در درون چتر نجات حلقه های لغزانی کار گذارده شده که با حرکت در سطح داخلی پارچه چتر مانع از تا خوردن و لوله شدن آن می شوند. این سیستم بر روی همه هواپیماهای تک موتوره ای که به وسیله شرکت هواپیمایی سیروس در مینه سوتا ساخته می شود نصب می گردد. نوع دیگری از همین سیستم برای هواپیماهای 4 نفره سسنا 172 تکمیل شده است. محدودیت اصلی در راه بهره گیری از این چترهای نجات بر روی هواپیماهای بزرگتر و سریعتر نظیر هواپیماهای جت با چند سرنشین نگرانی از این نکته بوده که سرعت زیاد هواپیما موجب جمع و لوله شدن چتر نجات و در نتیجه مانع از عمل آن شود. اما به نوشته هفته نامه علمی نیو ساینتیست شرکت سازنده این چترها اکنون با همکاری با متخصصان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) نوع تازه ای از این جتها را تکمیل کرده است که می توان از آن برای هواپیماهای جت 8 نفره که با سرعت 650 کیلومتر در ساعت پرواز می کنند استفاده به عمل آورد. دو شرکت ویژن ایر و سیروس اعلام داشته اند از این چترهای جدید در طراحی مدلهای تازه خود بهره خواهند گرفت. مساله مهم در زمینه استفاده ایمن از این چترها در هواپیماهای بزرگتر آنست که باز شدن چتر می باید به گونه ای صورت گیرد که سرعت زیاد هواپیما موجب کنده شدن اتصالات آن به بدنه هواپیما و جدا شدن چتر از بدن نشود. شرکت سازنده چترها برای غلبه بر این مشکل از ترکیب دو چتر بزرک و کوچک استفاده کرده است.چتر اول که کوچکتر است سرعت هواپیما را تا 330 کیلومتر در ساعت که سرعت مناسب برای عمل کردن چتر بزرک تر است، کند می کند و به چتر بزرگتر اجازه می دهد، هواپیما را با سرنشنیان آن به آرامی بر روی زمین بنشاند. علمی. 345/2226/127 /70
۰ نفر