۲۵ مهر ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 10521746
T T
۰ نفر
سرنشینان فضاپیمای "شن جو 6" در پکن با استقبال مواجه شدند # پکن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/07/84 خارجی.علمی.چین. دولت چین برای استقبال از سرنشینان فضاپیمای " شن جو 6" که بامداد روز دوشنبه پس ازماموریت پنج روزه به زمین بازگشت، مراسم ویژه ای تدارک دیده اند.
" فی جین لونک " 40 ساله و " نیه های شنک" 41 ساله هر دو خلبان نیروی هوایی چین ازسرنشینان فضاپیمای چین بودند که ساعت چهار و 32 دقیقه بامداد امروز به وقت محلی با کابین مخصوص درناحیه مرکزی منطقه خودمختار مغولستان داخلی چین به زمین نشستند. فضانوردان چینی با هواپیما به پکن پایتخت چین منتقل و با استقبال مقامات ومردم این کشور مواجه شدند. این مراسم به صورت زنده ازشبکه سراسری تلویزیون چین پخش می شد. "وو بانک گوا" رییس کنگره ملی خلق چین با حضور در مرکز کنترل فضایی پکن از فضانوردان چینی استقبال کرد و پرتاب و بازگشت موفق "شن جو 6" را مرحله -ای نوین و مهم در عرصه علم فضانوردی چین دانست. دومین فضاپیمای سرنشین دار چین بیش از115 ساعت در مدار کره زمین حرکت کرد که پنج برابر میزان حرکت نخستین فضاپیمای سرنشین دار چین بود که سال 2003 میلادی به فضا پرتاب شد. کارشناسان علوم فضایی چین قرار گرفتن کابین بازگشت "شن جو 6 " با فاصله یک کیلومتر ازمحل تعیین شده را برای این علم در چین موفق ارزیابی کرده اند.
این کابین در فاصله شش کیلومتری از محلی فرود آمد که کابین " شن جو 5" با یک سرنشین فرود آمده بود. " هو جین تائو " رییس جمهوری چین نیز در آستانه بازگشت فضاپیمای سرنشین - دار " شن جو - 6 " به زمین، در گفت وگو با سرنشینان این فضاپیما، پرتاب این فضاپیما را گام مهمی برای پیشرفت علم فضانوردی جهان دانسته بود. دومین فضاپیمای سرنشین دار چین روز چهارشنبه هفته گذشته برای سفری پنج روزه به فضا پرتاب شد. در جریان این ماموریت فضایی برای نخستین بارآزمایش علمی نیز با مشارکت انسان در یک فضای واقعی انجام شد. فضاپیمای دوم سرنشین دار چین هشت متر طول و هشت تن وزن داشت و دارای یک کابین برای فضانوردان به اندازه 9 مترمکعب بود که فضانوردان در آن می- توانستند حرکت کرده و آسوده به فعالیت های خود ادامه دهند. این فضاپیمای سرنشین دار دارای 13 سیستم فرعی شامل سیستم های کنترل دما، تامین برق ، فرآوری داده ها، ارتباطات و مخابرات ، حفظ جان، بازگشت و فرود و واکنش اضطراری بود. فضاپیما هر روز حدود 680 هزار کیلومتر پرواز می کرد. فضاپیما پس ازقرار گرفتن در مدارزمین ، از زمین 343 کیلومتر فاصله داشت. چین قصددارد تاسال 2010 میلادی یک ایستگاه فضایی ایجاد کرده و کاوشگر بدون سرنشین خود را نیز به کره ماه بفرستد. آساق/275/276/
۰ نفر