۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۲۴
کد خبر: 83287896
T T
۰ نفر
روزانه بیش از 600 هزار نفر به حوزه بهداشت مراجعه می كنند

تهران- ایرنا- رئیس مركز مدیریت شبكه وزارت بهداشت گفت: روزانه بیش از 600 هزار نفر به حوزه بهداشت مراجعه كرده و اطلاعات آنها در سامانه سیب ثبت می شود و خدمات مورد نیاز را بر مبنای این سامانه دریافت می كنند. همه این افراد یكی از خدماتی كه شامل آموزش است را نیز می گیرند.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، محمد شریعتی روز دوشنبه درباره ثبت خدمات ارائه شده بهداشتی در سامانه سیب افزود: از ابتدای راه اندازی سامانه سیب تاكنون بیش از 369 میلیون نفر روز مراجعه كرده و خدمات مورد نیاز را دریافت كرده اند. سامانه یكپارچه سلامت (سیب) مبتنی بر برنامه های سلامت ملی جمهوری اسلامی ایران تنظیم شده و خدمات حوزه بهداشت و مراقبت های بهداشتی به طور كامل در این سامانه ثبت می شود.
وی بیان كرد: سامانه سیب نقش CDSS یا تصمیم یاركلینیكی را دارد. به عنوان نمونه اطلاعات نوزادان در سامانه سیب ثبت می شود و سیستم به طور هوشمند به مراقب سلامت یا بهورز می گوید كه وضعیت این نوزاد از نظر قد، وزن، تغذیه، بیماری و سلامت چگونه است و باید چه اقداماتی از جمله آموزش تغذیه با شیر مادر برای او انجام شود.
قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به شعار دومین روز از هفته سلامت یعنی «آموزش، ركن سلامت» ادامه داد: هیچ برنامه سلامتی در كشور نداریم كه آموزش جزیی از آن نباشد. آموزش های چهره به چهره توسط نیروهای حوزه بهداشت شامل بهورز، مراقب سلامت و ماما به مردم ارائه می شود و می توانیم بگوییم كل افرادی كه هر روز به حوزه بهداشت مراجعه می كنند از آموزش بهره مند می شوند.
شریعتی افزود: وقتی افراد تحت پوشش یك مركز بهداشتی از نظر سلامت روان غربالگری می شوند، با توجه به اینكه غربال آنها مثبت یا منفی باشد، خدمات متفاوتی را دریافت می كنند و گروهی كه غربال منفی می شوند، برای حضور در كلاس های آموزشی انتخاب می شوند.
رئیس مركز مدیریت شبكه وزارت بهداشت اظهار داشت: برای اینكه از صحت داده های سامانه سیب و ارزیابی و پایش عملكرد كاركنان، مراكز و دانشگاه های علوم پزشكی مطمئن شویم، یك پیامك به افراد خدمت گیرنده ارسال می كنیم كه آیا این خدمت را دریافت كرده اند یا خیر و آیا از آن رضایت دارند یا خیر.
به گزارش ایرنا، محمد شریعتی پیش از این درباره سامانه‌های ثبت اطلاعات در حوزه بهداشت به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: سه ‏سامانه در حوزه بهداشت وجود دارد كه سامانه سینا در خراسان رضوی، سامانه ناب در گلستان و سامانه سیب كل كشور را تحت ‏پوشش دارند. اتصال این سه سامانه به یكدیگر بر عهده حوزه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت است و درخواست این كار نیز ‏از طرف معاونت بهداشت انجام شده است.‏
وی بیان كرد: اگر افراد در هر شهری به خانه های بهداشت یا مراكز خدمات جامع ‏سلامت مراجعه و كد ملی خود را ارائه كنند، سامانه ابتدا كد ملی فرد را استعلام می كند. اگر فرد تاكنون از خدمات این مراكز ‏استفاده نكرده باشد، قدر مسلم كد ملی او ثبت نشده است و سامانه به صورت آنلاین كد ملی را از ثبت احوال استعلام می كند. ‏سپس اسم، تاریخ تولد و جنسیت كه از ثبت احوال استعلام شده، در سامانه های بهداشت ثبت می شود. سامانه به صورت هوشمند ‏تعیین می كند كه برای فردی با این سن و جنسیت چه خدمات پیشگیری باید ارائه شود.‏
اجتمام*9482*1193

سرخط اخبار جامعه