۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۵۰
کد خبر: 83216240
T T
۰ نفر
حمايت روسيه و ايران طرح تقسيم سوريه را ناكام گذاشت

تهران-ايرنا- 'عبدالباري عطوان' تحليل گر مسايل منطقه در مطلبي نوشت :پايداري ارتش سوريه و حمايت هاي روسيه و ايران طرح آمريكا و اسرائيل و برخي متحدان عرب آنها به براي تقسيم سوريه و ايجاد دولت هاي كوچك يا شيخ نشين ها بر سر چاه هاي نفت و گاز سوريه در شرق فرات را ناكام گذاشت.

وي در اين مطلب كه روز چهارشنبه در روزنامه راي اليوم منتشر شد، نوشت : با نظر سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه درباره اينكه آمريكا و اسرائيل و برخي متحدان عرب آنها به دنبال تقسيم سوريه و ايجاد دولت هاي كوچك يا شيخ نشين ها بر سر چاه هاي نفت و گاز سوريه در شرق فرات هستند، موافق هستم اما پايداري ارتش سوريه و حمايت روسيه و ايران اين طرح را ناكام گذاشت.
عطوان مي نويسد : لاورو براي نخستين بار به صراحت اعلام كرد كه مسكو و آنكارا در نشست سه جانبه ايران، روسيه و تركيه در روز پنجشنبه گذشته، اتفاق نظر داشتند كه توافق امنيتي آدانا ميان دمشق و آنكارا امضا شده در سال 1998 ايده آل ترين راه براي مقابله با تهديدهاي تروريست ها در مرزهاي مشترك تركيه و سوريه است.
وي افزود: اين افشاگري پس از گذشت پنج روز از برگزاري نشست سوچي به معناي مرگ ايده آمريكا درباره برقراري منطقه امن در طول مرزهاي شمالي سوريه به عمق 20 كيلومتر تحت كنترل تركيه است.
اين تحليلگر مي گويد كه اجرايي كردن توافق آدانا يعني از بين بردن همه نگراني هاي تركيه و سوريه، مقابله مشترك با گروه هايي كه در ليست تروريسم قرار داشته، بستن پرونده هشت سال آشوب ها و هرج و مرج هاي خونين در سوريه ، قطع دخالت ها نظامي خارجي بويژه دخالت هاي آمريكا و نيز بازگشت شش ميليون پناهجوي سوري به كشورشان است كه بيش از نيمي از آنها در تركيه هستند و سوريه هميشه بيش از تركيه به اين توافق پايبند بوده است.
وي اضافه مي كند كه بدون شك توافق هاي ديگري نيز در نشست سوچي حاصل شده كه افشا نشده است و اين توافق ها مي تواند درباره استان ادلب سوريه و راه حل سياسي بحران اين كشور و چگونگي پُر كردن خلاء نيروهاي آمريكايي در شمال سوريه باشد اما توافقي نيز صورت گرفته كه اين راه حل ها به مرور و به تدريج آشكار شوند اما آنچه قابل پيش بيني است اين كه راه حل نظامي روسيه، سوريه و تركيه عليه جبهه النصره براي بازپس گيري 90 درصد از استان ادلب نزديك است درحالي كه تركيه سعي داشت تا با دست يافتن به راه حل هاي مسالمت آميز با تروريست ها در اين استان از هرگونه بروز فاجعه انساني خونين كه غيرنظاميان قرباني اصلي آن خواهد شد، جلوگيري شود.
عطوان نوشت: موافقت «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهوري تركيه با اجرايي شدن توافق آدانا در سوچي يعني به رسميت شناختن دولت سوريه به رياست بشار الاسد و نشستن پشت ميز مذاكره با نظارت روسيه و غبار روبي از اين توافق و تعيين سازو كارهايي براي اجراي مشترك آن در عرصه ميداني است كه قدم اوليه در اين زمينه آماده سازي فضا براي مذاكره و متوقف ساخت هر نوع حمله رسانه اي از سوي تركيه يا سوريه مي باشد.
اردوغان خود اذعان كرد كه در سطح دستگاه اطلاعاتي، تركيه و سوريه با يكديگر تماس هايي دارند و موافقت با اجراي دوباره توافق آدانا احتمالا اين ارتباط را از سطح امنيتي و اطلاعاتي به سطح سياسي مي رساند و بعيد نيست كه بر سر اين مساله در نشست سوچي توافق شده باشد.
وي معتقد است كه نقطه راهبردي مهم، اصرار تركيه براي حفظ حاكميت و سيادت و يكپارچگي خاك سوريه با صلح يا جنگ و مقابله با طرح هاي تجزيه طلبانه است و همين مسأله آمريكا را مجبور به اعتراف به شكست و اعلام تصميم براي خارج كردن نيروهاي اين كشور تا ماه اوريل آينده از سوريه كرد.
اين تحليل گر ياد آور شد كه «بثينه شعبان» مشاور رسانه اي بشار اسد در حاشيه كنفرانس والداي در مسكو به خوبي اشاره كرد كه سوريه يكي از پايه هاي اتحاديه عرب است و اعراب بايد به سوي آن بازگردند چرا كه اين كشور خط مقدم مقاومت بوده و دايماً اهتمام خود به مساله فلسطين و آينده امت عربي را نشان داده است.
خاورم**9366**1508
۰ نفر

سرخط اخبار جهان