ادعای تراكنش 10 میلیون دلاری روزانه با بیت‌كوین، در ایران

تهران- ایرناپلاس- یك كارشناس بانكی خبر داد در ایران روزانه 10 میلیون دلار تراكنش مالی به‌وسیله بیت‌كوین‌ها انجام می‌شود.

هشتمین همایش بانكداری الكترونیك و نظام‌های پرداخت، با موضوع انقلاب بلاك‌چین برگزار شد. هرچند بسیاری از نظریه‌پردازان با استفاده واژه «انقلاب» برای این فناوری مشكل دارند، اما با این حال معتقدند كه این فناوری واجد تحولات زیادی در بخش‌های مختلف اقتصادی خواهد بود.

بلاك‌چین به‌طور كلی یك سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است كه اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای شبكه به اشتراك گذاشته می‌شود و با استفاده از رمزنگاری، امكان حذف و دستكاری اطلاعات ثبت شده تقریباً غیرممكن است.

بیت‌كوین اولین كاربرد از این فناوری بود و از بلاك‌چین برای ذخیره اطلاعات دارایی كاربران بهره برد. اگر بلاك‌چین یك سیستم عامل باشد، بیت‌كوین نرم‌افزاری روی این سیستم عامل است. در هر بلاك هر اطلاعاتی می‌تواند ثبت شود، از جرم و جنایت‌های یك فرد تا نمایش اطلاعات حساب برای دارایی‌ها مانند بیت‌كوین. در بلاك‌چین، اطلاعات در بلاك‌ها قرار می‌گیرد و با هم به‌صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شود.

** بلاك‌چین به چه دردی می‌خورد؟

مهم‌ترین كاربردهای بلاك‌چین در حوزه‌های تجارت الكترونیك، گسترش ابزارهای پرداخت و قراردادهای هوشمند و ثبت اطلاعات است. در نظام اطلاعاتی گذشته، اطلاعات بدون مشخص بودن اصالت‌ و جایگاهشان در حال تكثیر هستند و نمی‌توان روی اصالت این اطلاعات حساب كرد، در فضای جدید كه به لطف بلاك‌چین شكل می‌گیرد، «فرد» اطلاعات را ثبت می‌كند و با استفاده از همین مسئله، دیگران به این اطلاعات اعتماد می‌كنند، زیرا منبع و منشأ اطلاعات ارائه شده مشخص است.

بانك‌ در زمان آینده به لحاظ فناوری بسیار پیشرفته است و با توجه به فناوری دفتر كل توزیع شده بر پایه بلاك‌چین، دیگر نیازی به وام‌دهنده و وام‌گیرنده در كنار یكدیگر نخواهد بود. بانك‌ها دیگر نیازی به داشتن مجوز ندارند و هر یك از فین‌تك‌ها به‌صورت تخصصی بر روی یك حوزه متمركز خواهند بود. مشتریان در آینده با بانكی روبه‌رو می‌شوند كه درواقع، پلت‌فرمی است كه خدماتش توسط شركای آن مانند فین‌تك‌ها انجام خواهد شد. شركت‌های بزرگ در حال سرمایه‌گذاری روی بلاك‌چین هستند.

محمدرضا غفوری، كارشناس بانكی در این رابطه به خبرنگار ایرناپلاس گفت: انقلاب بلاك‌چین قرار است یك تحول و تغییر رویكرد در نظام بانكی باشد. با توجه به اینكه طی سال‌های اخیر شاهد شكل‌گیری شبكه‌ها و روابط بین بانكی هستیم، گسترش این شكل از بانكداری باعث تحولاتی شده كه از اساس و پایه، شكل بسته یا سنتی بانكداری را تغییر خواهد داد. این تغییرات مكانیسم‌های اعتباری و اعتبارسنجی سنتی را هم دربرخواهد گرفت.

** خداحافظی با بانكداری سنتی

وی افزود: این بدین معنی است كه ما در آینده نزدیك بانك و ساختار و كاركرد بانكی خواهیم داشت، اما نسل بانك‌ها در این سیستم كاملاً عوض خواهد شد. درواقع ما آخرین نسل بانكداری سنتی خواهیم بود و در آینده با توجه به بحث ارزرمزها و توسعه‌ای كه در حوزه بلاك‌چین صورت خواهد گرفت، شكل‌های پرداخت و مناسبات اعتباری تغییر خواهد كرد و حتی مبنای بسیاری از تحولات اقتصادی هم از این سمت خواهد بود.

غفوری با بیان اینكه در این زمینه مهم‌ترین مسئله بحث رگولاتوری است كه وظیفه آن برعهده بانك‌های مركزی خواهد بود، اضافه كرد: این نهاد می‌تواند در اصلاح و بهبود این شبكه تأثیرگذار باشد. امیدواریم در قالب رگولاتوری از سوی بانك مركزی شاهد تمهیدات متناسبی باشیم تا فضای كسب‌وكار به سطح قابل توجهی برسد.

** نیاز ارزی كشور با رمزارزها برآورده می‌شود؟

وی درباره استفاده از فناوری بلاك‌چین در غلبه بر تحریم‌های اقتصادی گفت: طبیعتاً یكی از ظرفیت‌هایی كه این فناوری‌ها می‌توانند ایجاد كنند، عدم وابستگی است كه ممكن است در شرایط متفاوتی ایجاد شود. رمزارزها می‌توانند نیازهای ارزی كشور را تأمین كنند. بازار بیت‌كوین در كشور شاید به ظاهر كوچك باشد، اما گردش‌ها و تأمین‌ مالی در این حوزه چیز دیگری را نشان می‌دهد.

غفوری خبر داد: تراكنش‌های مالی در حوزه بیت‌كوین‌ها كه به‌صورت روزانه صورت می‌گیرد، رقم بسیار زیادی است، به‌طوری كه از رقم 10 میلیون دلار سخن گفته می‌شود. این نشان‌دهنده اهمیت و گسترش این حوزه در ایران است كه می‌تواند گشایش‌های فراوانی در حوزه تبادلات تجاری ایجاد كند.

** خیال كاربران رمزارزها راحت است

این كارشناس بانكی همچنین گفت: یكی از موضوعاتی كه به‌عنوان مزیت رمزارزها مطرح می‌شود، اطمینان ‌خاطری است كه در حوزه‌های اعتباری به‌وجود می‌آید. درواقع افراد از نقل و انتقال و تراكنش‌های خود در این بستر اطمینان‌خاطر دارند. حال ممكن است در یك وب‌سایت كلاهبرداری‌هایی صورت گرفته باشد، اما چیزی كه بازارهای جهانی نشان‌ می‌دهد این است كه تراكنش‌های بیت‌كوین بسیار ایمن هستند.

غفوری در این زمینه یادآوری كرد: با این حال باید اشاره كرد یكی از نگرانی‌های رگولاتوری بانك‌ مركزی در همین رابطه است كه ضرورت آسانی انجام و اطمینان‌بخشی در این زمینه را بالا ببرد. از این نظر یكی از وظایف تعریف‌شده كمیته مشتركی كه بین وزارت ارتباطات، مخابرات و بانك مركزی ایجاد شده، ایجاد همین اطمینان‌خاطرها است.

**اداره كل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد