۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۵
کد خبر: 83131731
T T
۰ نفر
وعده هاي مكرون دانش آموزان معترض را متقاعد نكرد

تهران – ايرنا – به رغم تلاش هاي رئيس جمهوري فرانسه براي فرونشاندن موج اعتراضات، دانش آموزان 170 دبيرستان در اعتراضات «سه شنبه سياه» در انتقاد از سياست هاي دولت، شركت كردند.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از يورونيوز، دانش آموزان فرانسوي به برنامه مكرون براي ايجاد تغييرات در امتحانات پايان دوره تحصيلي اعتراض دارند. اجراي اين تغييرات، انتخاب دانش آموزان فرانسوي را به دو حوزه تحصيلي محدود كرده و نابرابري ها ميان مدارس فقير و غني را تشديد خواهد كرد.
به گزارش «ناديا مسيح» خبرنگار خبرگزاري فرانس 24، اعتراضات دانش آموزان فرانسوي تنها به داخل مدارس محدود نبود؛ تظاهركنندگان به سمت وزارت آموزش در مركز پاريس حركت كردند اما پس از رسيدن به خيابان اين وزارت خانه، از سوي نيروهاي پليس فرانسه متوقف شدند.
به گفته يكي از دانش آموزان معترض، اين حركت از اعتراضات جليقه زردها در فرانسه در پنج هفته اخير، الهام گرفته شده است.
مكرون روز دوشنبه گذشته در تلاش براي فرونشاندن اعتراضات جليقه زردها كه قدرت وي را به چالش كشيده است، وعده داد كه كاهش ماليات بر كارگران كم درآمد را سرعت ببخشد و طرح افزايش ماليات را براي بازنشستگان ملغي كند. او تاكيد كرد كه حداقل دستمزد ماهانه تا يكصد يورو افزايش مي يابد و ماليات بر اضافه كاري از اول ژانويه سال آينده ميلادي حذف مي شود. بنابر برنامه جديد دولت مكرون، طرح افزايش ماليات بر درآمد بازنشستگاني كه كمتر از 2 هزار يورو دريافت مي كنند، لغو مي شود.
اعتراض هاي سراسري در فرانسه 17نوامبر (26 آبان) در مخالفت با افزايش ماليات سوخت آغاز شد و اكنون اين تظاهرات به صحنه ياس و استيصال مردم از اصلاحات اقتصادي مكرون تبديل شده است.
جنبشي كه به جليقه زردها معروف شد، توانست دولت فرانسه را وادار به عقب نشيني كند. قرار بود دولت در سال آينده ميلادي ماليات سوخت را افزايش دهد اما در پي اعتراضات اين طرح لغو شد كه يك تغيير موضع بزرگ در دولت مكرون به شمار مي آيد.
اما سنديكاي اتحاد ملي دبيرستاني‌ها در فرانسه بي توجه به عقب نشيني مكرون و وعده هاي وي، سه شنبه را «سه شنبه سياه» ناميد و خواستار ادامه اعتراضات در اين روز شد؛ فراخواني كه موج پرشوري از دانش آموزان فرانسوي را به خيابان ها كشاند.
اروپام**9418**1590
۰ نفر

سرخط اخبار جهان