۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱:۵۹
کد خبر: 83086530
T T
۰ نفر
تاریخ ایران سرشار از مقاومت برابر فشارهای خارجی است

نیویورك - ایرنا - استاد روابط بین الملل دانشگاه جورج تاون واشنگتن، جنگ روانی را بخشی از راهبرد فشار حداكثری آمریكا دانست و گفت: تاریخ ایران سرشار از مقاومت برابر فشارهای خارجی است.

«شیرین هانتر» عصر جمعه به وقت محلی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهارات وزیران خارجه و خزانه داری آمریكا را بخشی از جنگ روانی دولت ترامپ علیه ایران دانست و افزود: به طوركلی استنباط من این است كه دولت ترامپ نمی خواهد وارد جنگ با ایران شود. برای همین راهبرد آنها فشار حداكثری در سطوح اقتصادی، سیاسی و روانی است.
وی تصریح كرد: این اقدام و رفتارهایی همچون قرار دادن روز شمار تحریم های ایران در سایت وزارت خارجه آمریكا، برای فشار روانی به مردم ایران است. اما به باور من، مردم ایران نه فقط در چهار دهه گذشته، بلكه در تاریخ خود با فشارهای خارجی دست و پنجه نرم كرده اند. حالا این فشار چه از طرف روس ها بوده یا انگلیس یا دولت های دیگر، در تاریخ مردم ایران جاری بوده است.
این استاد روابط بین الملل و تاریخ جهان اسلام تاكید كرد: تمام تاریخ ایران، داستان فشار و مقاومت است. ایرانی ها به نظر من تا حدودی به این فشارهای روانی عادت كرده اند.

** تحریم سوئیفت تهدید برتری دلار
این استاد دانشگاه به عقب نشینی مقام های دولت ترامپ از تحریم كامل نفتی و برخی تبادل های بانكی اشاره كرد و گفت: نكته كلیدی این است كه آیا ایران خواهد توانست به نوعی ارتباطات بانكی را با دنیا ادامه دهد یا نه. این مساله، بویژه تداوم دسترسی به سوئیفت است كه تاثیر بزرگتری بر موضوع فشارها خواهد داشت.
هانتر افزود: چندین دهه است كه آمریكا همه را تحریم می كند. او شاید نگران فشار بیش از حد بر مبنای سوئیفت باشد. چون دیگر كشورها را به واكنش وا خواهد داشت تا علیه برتری مالی و بانكی آمریكا دست به اقدام بزنند. این می تواند برتری دلار را در آینده تهدید كند.
وی ادامه داد: اگر ایران بتواند ارتباط با سوئیفت را حفظ كرده و اروپایی ها هم واقعا پایبند به وعده هایی كه داده اند باشند، تاثیر آن مهم خواهد بود. حتی با كم شدن درآمد نفتی ایران، می توان با مدیریت آنچه فروش می رود، مانع از فشار به اقشار مردم شد.

** مقاومت دیرهنگام جهانی
استاد دانشگاه جورج تاون با تاكید بر اینكه روزی دلار آمریكا و برتری مالی این كشور در بازار جهانی تاوان سیاست های تحریمی را خواهد داد، افزود: اما این موضوع فعلا نمی تواند گره ای از مشكلات ایران باز كند و در كوتاه مدت رخ نخواهد داد.
هانتر تاكید كرد: برای همین ما نمی توانیم سیاست های خود را بر اساس مقاومت قطب های اقتصادی جهان علیه آمریكا یا تغییرات در داخل آمریكا ببندیم و باید از تمام فرصت ها برای گفت وگو با آمریكا استفاده كنیم.
وی یادآور شد: از سوی دیگر، نباید روی رفتن ترامپ و جمهوریخواهان شرط بندی كرد. این احتمال است كه آنها نتیجه خوبی در انتخابات كنگره بگیرند و بعید نیست كه او یك رئیس جمهوری دو دوره ای شود. البته سیاست ترامپ هم ممكن است درباره ایران عوض شود.
دونالد ترامپ 18 اردیبهشت از برجام خارج شد و دور اول تحریم هایی كه طبق این توافقنامه برداشته شده بود، 6 اوت (15 مرداد) دوباره اعمال شد. دور بعدی قرار است 13 آبان بازگردد. دولت آمریكا مدعی شده بود كه قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند و دسترسی ایران به سوئیفت را قطع كند.
در حالیكه روز جمعه، آمریكا باز گرداندن همه تحریم ها علیه تهران را اعلام كرد، دولت ترامپ مجبور شده برای برخی كشورهای مهم كه خواهان ادامه خرید نفت از ایران هستند، معافیت صادر كند و از سوی دیگر به دلیل مخالفت های داخلی، برای قطع دسترسی بانك های ایرانی به سوئیفت تلاش نكند.
آمریكا همچنین برای چندین كشور معافیت از تحریم های نفتی را در نظر گرفته است كه نشان دهنده شكست آمریكا در ادعای به صفر رساندن صادارت نفت ایران است.
خبرگزاری بلومبرگ ساعتی پیش خبر داد كه 8 كشور از تحریم های نفتی امركیا علیه ایران كه مغایر قوانین تجارت بین المللی است، معاف شده اند كه تركیه در پی اعلام دونمز نهمین كشور محسوب می شود.
ابراهیم كالین سخنگوی ریاست جمهوری تركیه نیز پیشتر اعلام كرد كه آنكارا در چارچوب منافع اقتصادی خود حركت می كند و موافق تحریم نفتی آمریكا علیه ایران نیست.
از سوی دیگر، بلافاصله پس از اعلام تحریم های تازه آمریكا، وزیران خارجه و دارایی آلمان، انگلیس و فرانسه به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای مشترك با اشاره به پیشرفت چشمگیر سازوكار مالی ویژه این اتحادیه برای ایران گفتند: ما برای تكمیل این سامانه عزمی راسخ و مشترك داریم.
هفته گذ شته حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در یادداشتی كه در نشریه 'فایننشال تایمز' منتشر شد، تصریح كرد: همكاری میان جمهوری اسلامی ایران و اروپا منافع طولانی‌مدت دو طرف را تأمین می‌كند و ضامن صلح و ثبات بین‌المللی خواهد بود.
وی ادامه داد: دنیا با چالش‌های فراوانی ازجمله مسائل اقتصادی، بحران‌های اجتماعی، معضل آوارگان، بی‌گناه هراسی، تروریسم و افراط‌گرایی روبروست. 'در این میان اروپا هم مستثنا نبوده و به‌طور روزانه با این مشكلات درگیر است'.
رئیس‌ جمهوری افزود: طی دو سال گذشته سیاست خارجی ایالات ‌متحده به‌عنوان یك مشكل تازه و پیچیده ظهور كرده، چنانچه این كشور چالش‌های جدیدی را در صف روابط بین‌الملل ایجاد می‌كند.
اروپام*م.ع*1429