هدف تحریم جلوگیری از زلزله سیاسی در روابط آمریكا وریاض است

نیویورك - ایرنا- تحلیلگر مسایل ایران و آمریكا هدف تحریم های روز گذشته (سه شنبه) علیه تهران را جلوگیری از زلزله سیاسی در روابط واشنگتن-ریاض دانست و گفت: امروز پمپئو به جای سفر به منطقه برای ادامه تبلیغ ایران هراسی به دنبال كنترل خطر بحران در روابط كشورش با سعودی ها است.

كاوه افراسیابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به این كه چرا آمریكا پیش از رسیدن به 13 آبان تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال كرده است، این مطلب را مطرح كرد.
وی گفت: به نظر می رسد از نظر زمانی باید این اقدام را در راستای جلوگیری از انحراف سیاست ایران هراسی آمریكا تعبیر كرد و تا حدی هم ممكن است به دعوای درونی دستگاه ترامپ ارتباط داشته باشد.
این تحلیلگر مسایل آمریكا ادامه داد: در كاخ سفید كشمكشی بین جیمز متیس وزیر دفاع با جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و مایك پمپئو وزیر خارجه وجود دارد كه خواهان تشدید فشار بر ایران هستند. این نوع رفتارها یعنی آجر بندی دیوار بلندتر تحریم ها و افزایش فشارها كه منجر به افزایش تنش بین روابط ایران و آمریكا می شود.
افراسیابی اضافه كرد: همچنین این حركت در راستای ادامه اعمال خصمانه آمریكا در پیشبرد فشار حداكثری است و پیش درآمدی برای تحریم های نفتی كه چند هفته دیگر قرار است، اعمال شود.
وی با بیان اینكه آمریكایی ها تلاش می كنند تا اجزای مختلف رژیم تحریم را مستقر كنند، اظهار كرد: آنها می خواهند فشار حداكثری را بر ایران وارد كنند و ابایی از گسترش سطح نارضایتی ها در ایران ندارند چون هدف نهایی آنها تغییر رژیم است.
كارشناس مسایل ایران و آمریكا خاطرنشان كرد: این اقدامات ضد بسیج و سپاه هم در امتداد حركت های پیشین برای هدف قرار دادن بازوهای قدرت سخت افزاری ایران است، برای اینكه ایران را در تمام سطوح اقتصادی، امنیتی و نظامی تضعیف كنند.
افراسیابی تصریح كرد: واقعه جمال خاشقچی زمین لرزه بزرگی است كه می تواند به نگرش مجدد در سیاست كلی ترامپ در قبال خاورمیانه و همچنین ایران منجر شود اما تندروهای درون این دولت به سركردگی پمپئو و بولتون تلاش دارند كه از چنین اتفاقی جلوگیری كنند.
وی موفقیت این تلاش را وابسته به عمق و گسترش بحران خاشقچی دانست و گفت: به اینكه تغییری در رهبری سعودی ها هم خواهد انجامید یا نه و به تصمیم های خود ترامپ كه اخیرا زبان انتقاد از سعودی ها را گشوده است، بستگی دارد.
تحلیلگر مسایل آمریكا با بیان اینكه شكاف جدیدی بین كاخ سفید و كنگره هم در این باره ایجاد شده است، افزود: تفسیرهایی در آمریكا از جمله در واشنگتن پست كه اذعان دارند دیپلماسی واشنگتن در قبال ایران ناموفق بوده و آمریكا را به انزوا كشانده، رو به افزایش است و این تعبیرات صحیح می تواند دیر یا زود به درون كاخ سفید هم رخنه كند و مواضع تند و سخت بولتون و پمپئو را به زیر بكشاند.
افراسیابی یادآور شد: شاخص این مساله هم فرد جایگزین نیكی هیلی در سازمان ملل متحد خواهد بود، اگر یكی از دستیاران بولتون همچون سفیر فعلی آمریكا در آلمان انتخاب شود، نشان می دهد كه تندروها همچنان یكه تازی می كنند در حالی كه اگر فردی معتدل تر جایگزین شود، باید به فال نیك گرفت.
وی با تاكید بر اینكه علایم كشمكش درونی در دولت ترامپ به چشم می خورد، گفت: تلاش هایی كه برای بركنار كردن متیس از پنتاگون هم مطرح شده، تا كنون ناموفق بوده است و باید منتظر ماند كه آیا به جایی می رسد یا خیر؟

**متیس ارتش را برای جنگ بولتونی قرض نمی دهد
تحلیلگر مسایل آمریكا افزود: متیس یك مهره تعیین كننده است، چون آمریكا هیچ وقت بدون حمایت وزیر دفاع خود وارد یك سناریوی جنگی با كشور دیگر نشده و نمی شود. متیس مدافع برجام است و بر تهدیدات چین و روسیه تاكید بیشتری نسبت به ایران دارد. او عملا ثابت كرده است خواهان قرض دادن ارتش آمریكا به یك جنگ بولتونی نیست.
افراسیابی تاكید كرد: برای همین هم یك دوگانگی در كابینه ترامپ درباره ایران وجود دارد، باید دید كه ترجمان كشمكش بین دو قطب در زمینه انتخاب نمایندگی آمریكا در سازمان ملل متحد چگونه خواهد شد.
وی با بیان اینكه بحران خاشقچی در رابطه با آمریكا و عربستان سعودی به منزله یك زلزله سیاسی است كه عواقب آن را در رفتار و گفتار تند بعضی سناتورهای آمریكایی علیه سعودی ها شاهد هستیم، گفت: البته آمریكا از اینكه عربستان به بعضی وعده های خود در زمینه خرید تسلیحات جنگی عمل نكرده است، نا خشنود است و از این آب گل آلود هم ماهی می گیرد.
نویسنده كتاب درباره مساله هسته ای ایران، یادآور شد: به نظر من شكایت هایی كه این روزها از طرف ترامپ و برخی اعضای كنگره در حول جریان خاشقچی به گوش می رسد، بخشی به خاطر نارضایتی از لغو خرید 12 میلیارد دلار تسلیحات ضد هوایی از سوی عربستان است.
افراسیابی گفت: آمریكایی ها می خواهند از این پرونده به عنوان یك برگ فشار بر سعودی ها كه حتی در زمینه بهای قیمت نفت و افزایش صادرات نفتی هم آنچنان كه دولت ترامپ می خواست عمل نكرده است، استفاده كنند.

**نگرانی تندروها از شكل گیری عقلانیت در سیاست ترامپ نسبت به ایران
وی در پاسخ به این سوال كه آیا موافقید كه تحریم های امروز برای انحراف افكار عمومی از پرونده خاشقچی است، گفت: فكر می كنم همزمان شدن این دو مساله، تصادفی نیست. یك حالت شتاب زدگی در این كار آمریكایی ها به چشم می خورد كه به نظر من ناشی از نگرانی های جدید درباره شكل گیری عقلانیت در سیاست ترامپ نسبت به ایران است كه تا كنون بر اساس یك چك سفید به سعودی ها بوده و امروزه به خاطر گناهكاری آنها در تركیه، مشروعیتشان به زیر سوال رفته است.
این تحلیلگر مسایل آمریكا افزود: بحران خاشقچی عواقب ژئوپلتیك به همراه دارد و حتی سیاست عربستان سعودی نسبت به یمن یا قطر را هم به زیر سوال می برد چون محمد بن سلمان معمار هر دو موضوع است. الان كه دستش به خون خاشقچی آلوده شده و اعتبار وی در دنیا سقوط كرده و به سادگی قابل ترمیم هم نیست، آمریكا را با دشواری های جدیدی مواجه كرده است.
افراسیابی با بیان اینكه امروزه پمپئو به جای اینكه به منطقه برود و از خطر ایران صحبت كند باید خطر بروز یك بحران جدی بین روابط آمریكا و عربستان سعودی را كنترل كند، ادامه داد: بنابراین دستوركار آنها كه ایران هراسی بود به طور موقت ثانوی شده و اینك توجه های اصلی به سوی ریاض است كه پادزهر آنها را تحریم های امروز دیدند تا همچنان مركزیت ایران هراسی حفظ شوند.

**بدبینی روس ها با سفر بولتون برطرف شدنی نیست
وی در پاسخ به این سوال كه آیا این تحریم ها با توجه به سفر قریب الوقوع بولتون به روسیه و خواست آنها برای خروج ایران از سوریه، می تواند پیامی در این باره باشد، گفت: بولتون مطمئنا در این سفر تلاش خواهد كرد بر اساس سیاست اسرائیل برای تاثیر بر روسیه و ایجاد جدایی میان روسیه و ایران در سوریه گام هایی به جلو بردارد.
این كارشناس مسایل آمریكا خاطرنشان كرد: بسیار بعید می دانم كه موقعیت چندانی نصیب بولتون شود و حس بدبینی كه این روزها به خاطر تحریم های شدید و فروش اسلحه به اوكراین و دیگر مسایل نسبت به آمریكا وجود دارد، به قدری زیاد است كه با یك سفر بولتون برطرف شدنی نیست.
افراسیابی یادآور شد: از این رو نباید نسبت به تاثیرات این سفر بر منطقه نگرانی داشت. بولتون یك استراتژی بزرگ علیه ایران دارد و آن این است كه متحدان حداكثری را علیه ایران ایجاد، مقدمات یك جنگ را فراهم كند و سیاست فشار حداكثری را به طور كامل به اجرا بگذارد.
وی ادامه داد: در این زمینه باید تاكتیك ها و مانورهای متعددی را از خود نشان دهند، بده بستان هایی با دیگران داشته باشند و حتی برای جلوگیری از مشكل برای این سیاست، برخی قدرت ها را تطمیع كنند.
این كارشناس مسایل آمریكا خاطرنشان كرد: این سفر بولتون هم برای پیشبرد این استراتژی بزرگ درباره ایران است كه امروزه به خاطر بحران خاشقچی دچار خلل هایی شده است. باید دید كه در این كشورها چگونه از وی استقبال می شود و آیا در نهایت به نیات خود خواهد رسید یا خیر.
به گزارش ایرنا وزارت خزانه داری آمریكا روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای از وضع تحریم های جدید علیه شركت های اقتصادی و بانكی ایران به بهانه واهی خبر داد.
این نخستین بار نیست كه هیات حاكمه آمریكا در ادامه دشمنی و خصومت ها علیه ملت ایران، اقدام به توسعه تحریم های یكجانبه می كند.
تحلیلگران این تكاپوی كاخ سفید را در نتیجه شكست طرح های ضدایرانی در طول یكسال گذشته می دانند كه به انزوای جهانی آمریكا منجر شده است.
هم اكنون اتحادیه اروپا در حال بررسی اجرای طرح همكاری مستقیم بانك های مركزی كشورهای اروپایی با ایران است كه تضمینی بر تداوم فعالیت های بانكی و تجاری خواهد بود.
این اتحادیه همچنین طرحی برای جایگزینی ساز و كار تسویه وجوه و شبكه سوئیفت در دست بررسی دارد كه برای ارسال و دریافت اطلاعات تراكنش‌های مالی به كار می رود.
اروپا با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) همزمان گامی در حمایت از شركت های كوچك و متوسط برداشته است و این شركت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریكا قرار نخواهند گرفت.
اروپام*1429*1859