۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۱۳
کد خبر: 83032474
T T
۰ نفر
راهبرد اسلام آباد برای طرح انتقال گاز ایران تغییر نكرده است

اسلام آباد - ایرنا - سخنگوی وزارت خارجه پاكستان گفت كه سیاست های راهبردی این كشور در خصوص خط لوله گاز ایران - پاكستان موسوم به(IP) و گسترش روابط اقتصادی با تهران، هیچ تغییری نكرده است.

به گزارش ایرنا «محمد فیصل» روز پنجشنبه در نشست هفتگی خود با رسانه های داخلی و خارجی پاكستان، در پاسخ به پرسش یكی از رسانه ها، در خصوص روند اجرای پروژه های واردات انرژی به پاكستان به ویژه انتشار سخنانی مبنی بر اینكه تاپی در اولویت دولت جدید قرار گرفته است، گفت: هیچ تغییری در راهبردهای پاكستان برای طرح های گازی ایجاد نشده است.
فیصل 25 مرداد امسال در پاسخ به پرسش رسانه‌ها درباره آینده طرح‌های بین المللی انرژی و اقتصادی در این كشور نظیر خط لوله انتقال گاز تاپی (TAPI)، خط لوله انتقال گاز ایران به پاكستان (IP) و پروژه مشترك اقتصادی چین-پاكستان (CPEC) با توجه به فشارهای آمریكا گفته بود: برای تحقق اهداف بلندمدت ثبات منطقه‌ای، منافع ملی پاكستان عامل اصلی تعیین كننده در این پروژه‌ها است.
وی از پاكستان به عنوان پل ارتباطی تقویت اقتصادی منطقه یاد كرد و افزود: پروژه‌های مربوط به بخش انرژی و اقتصاد، عوامل مهمی در تحقق توسعه منطقه‌ای در زمینه سیاسی و اقتصادی است و در این زمینه، همه پروژه‌های منطقه‌ای مرتبط با توسعه این كشور اهمیتی فراوان دارند.
سخنگوی وزارت خارجه پاكستان تصریح كرد: پروژه‌های اقتصادی منطقه ای نظیر تاپی، آی پی و سی پك ارتباط زیادی به پیشرفت و توسعه پاكستان دارد و این كشور از این طرح‌ها به عنوان پل ارتباطی برای افزایش ارتباطات منطقه ای و همكاری اقتصادی و توسعه‌ای یاد می‌كند.
كار احداث خط لوله انتقال گاز تاپی در بخش تركمنستان، حدود 6 ماه پیش پایان یافت و لوله‌ها به مرز افغانستان رسید كه در این بخش عربستان نیز سرمایه‌گذاری كرده است.
این خط انتقال گاز در خاك افغانستان از شمال به سمت جنوب از استان های هرات، فراه، هلمند و قندهار عبور خواهد كرد و وارد پاكستان می شود.
پیش‌بینی سالانه 400 میلیون دلار درآمد از محل انتقال گاز و دسترسی به یك میلیارد و 500 میلیون مترمكعب گاز پس از دهه سوم اجرای طرح تاپی، از مزیت هایی است كه در افق توسعه افغانستان ترسیم شده است.
بخش ایرانی خط لوله آی پی (IP) به طول ٩٠٠ كیلومتر با هزینه 2.5 میلیارد دلار ساخته شده و برای تكمیل آن نیز باید حدود یك میلیارد دلار دیگر سرمایه‌گذاری شود، اما بخش دوم این خط لوله در خاك پاكستان به طول ٧٨٠ كیلومتر هنوز ساخته نشده است.

*** پاكستان و طرح CPEC
سخنگوی وزارت امور خارجه پاكستان در بخش دیگری از سخنانش در نشست خبری امروز در خصوص انتشار اخباری در خصوص احتمال بازنگری در طرح كریدور اقتصادی چین و پاكستان در دولت جدید نیز گفت:این اخبار و گزارش ها از سوی مقامات دولت رد و پیش از این نیز در این خصوص بیانیه مطبوعاتی منتشر شده است.
به گزارش ایرنا پیش از این برخی رسانه های پاكستانی و بریتانیایی با انشتار اخباری مدعی شدند كه نخست وزیر و برخی از مسئولان عالی رتبه پاكستان در حال بررسی و تجدید نظر طرح مشترك اقتصادی این كشور با چین موسوم به (CPEC) هستند.
در این اخبار آمده بود:«عمران خان» رهبر جنبش عدالت و نخست وزیر پاكستان به منظور بررسی دوباره طرح كریدور اقتصادی چین و پاكستان (CPEC) از زیر مجموعه های طرح راه ابریشم جدید كمیته ای 9 نفره شامل متخصصان امور اقتصادی و مسئولان بلند پایه دولت تشكیل داده است.

*** مذاكرات هند و پاكستان
سخنگوی وزارت خارجه پاكستان در بخش دیگری از سخنانش در خصوص روابط كشورش با هند هم گفت: اسلام آباد آماده است تا با دهلی نو مذاكره كند و می خواهیم همه مسائل و مشكلات دوجانبه را با هند حل و فصل كنیم.
فیصل در خصوص روابط پاكستان و افغانستان نیز گفت كه معتقدیم، راه حل مشكلات افغانستان، تنها با حضور و مشاركت همه جانبه مردم این كشور محقق می شود.
وی همچنین اظهار داشت كه نخستین سفر خارجی شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاكستان، 24 شهریور ماه به افغانستان انجام می شود و وی در این سفر، در خصوص برنامه جامع «عمل برای صلح و همبستگی» (APAPPS) با همتای خود تبادل نظر می كند.

*** سفر نخست وزیر پاكستان به عربستان سعودی
فیصل سخنگوی وزارت امور خارجه پاكستان همچنین در خصوص سفر نخست وزیر این كشور به عربستان سعودی، گفت: تاریخ نهایی این سفر تاكنون مشخص نشده است.
نخست وزیر جدید پاكستان در اولین مرحله از سفر خود به ریاض سفر می كند.
وی پیشتر اعلام كرده بود كه در اولین مرحله از سفرهای خارجی خود به عربستان و ایران سفر می كند.
آساق**6125*1436*