۸ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۲۳
کد خبر: 83017190
T T
۰ نفر

سفر ظریف به پاكستان وفرصت های پیش رو

۸ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۲۳
کد خبر: 83017190
سفر ظریف به پاكستان وفرصت های پیش رو

اسلام آباد - ایرنا - سفر امروز (پنجشنبه) «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه كشورمان به پاكستان همزمان با آغاز بكار دولت جدید این كشور، فرصت جدیدی برای استحكام روابط تهران و اسلام آباد ارزیابی می شود.

به گزارش ایرنا سفر ظریف به اسلام آباد، نخستین سفر یك مقام بلند پایه خارجی به پاكستان پس از تشكیل دولت جدید در این كشور به رهبری «عمران خان» خواهد بود.
قرار است وزیر خارجه كشورمان در این سفر با نخست وزیر جدید، وزیر امور خارجه و فرمانده ارتش پاكستان دیدار و گفت و گو كند.
پیش از این شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاكستان در نشست خبری خود، با استقبال از سفر همتای ایرانی خود به اسلام آباد، اعلام كرده بود كه این سفر مهمی است.
وی گفت كه با همتای ایرانی درباره ضرورت تامین امنیت در منطقه و مرزهای مشترك به تبادل نظر خواهد پرداخت .
ظریف زمانی به پاكستان سفر می كند كه كارشناسان پاكستانی معتقدند، گسترش رفت و آمد مقامات بلند پایه دو كشور می تواند به گسترش روابط دو جانبه و همچنین مقابله با چالش های پیش رو در سطح منطقه ای و بین المللی كمك كند.
«حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران نیز پیش از این، در تماس تلفنی اخیر با عمران خان نیازی نخست وزیر پاكستان ضمن تبریك پیروزی حزب وی در انتخابات سراسری و تصدی سمت نخست وزیری گفت كه جمهوری اسلامی ایران از هیچ كوششی برای گسترش روابط دو جانبه فروگذاری نخواهد كرد .
نخست وزیر جدید پاكستان نیز در نخستین نطق تلویزیونی خود خطاب به مردم پاكستان گفت : كشورش خواهان گسترش روابط با همسایگان به ویژه جمهوری اسلامی ایران است .
روابط دو جانبه ایران و پاكستان در مذهب، فرهنگ و تاریخ مشترك در قرون گذشته گره خورده است و مقامات دو كشور اخیرا بر عزم خود برای گسترش روابط تجاری تا سطح 5 میلیارد دلار نیز تاكید كرده اند .
دكتر رسول بخش رئیس استاد روابط بین الملل دانشگاه علوم مدیریت لاهور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اهمیت روابط پاكستان و ایران گفت : عمران خان پس از پیروزی در انتخابات سراسری عزم خود را برای تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران اعلام كرده است .
وی با تشریح ظرفیت های غنی بین دو كشور در زمینه های مختلف گفت : ایران و پاكستان با استفاده بهینه از فرصت های پیش رو، می توانند نیازمندی های طرف مقابل را برطرف سازند.
كارشناس پاكستانی با اشاره به فعالیت برخی عوامل شرور و تروریستی در مرزهای مشترك دو كشور گفت: اشرار بارها توانسته اند با تردد در مرزهای مشترك در خاك جمهوری اسلامی ایران دست به اقدامات تروریستی بزنند به نحوی این اقدامات در گذشته بر روابط دو كشور تاثیر منفی گذاشت .
وی با اشاره به منابع وسیع انرژی گاز و نفت در ایران گفت : احیای خط لوله انتقال گاز طبیعی از ایران به پاكستان از محورهای اصلی گفت و گوها بین ظریف و مقامات بلند پایه پاكستان خواهد بود .
به گفته كارشناسان ساخت دو بندر یكی در گوادر در ایالت بلوچستان پاكستان و دیگری در چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران فرصت تازه ای برای گسترش روابط بین دو كشور فراهم ساخته است به نحوی كه مسئولان بلند پایه دو كشور با اعلام خواهرخواندگی دو بندرگاه در حال احداث ، بر گسترش تبادل تجاری در مرزهای مشترك دریایی و زمینی به توافق رسیده اند .
«سید طاهر حسین مشهدی» سناتور پیشین پاكستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اهمیت سفر جواد ظریف به پاكستان پرداخت و گفت :مردم دو كشور طی چند دهه اخیر با یكدیگر در رفت و آمد بوده اند و هنرمندان، صنعتگران ، شاعران و علمای ایرانی در 800 سال گذشته با مهاجرت به شبه قاره هند نقش مهمی در توسعه و پیشرفت پاكستان داشته اند .
سیاستمدار پاكستانی در ادامه با بیان اینكه پارلمانهای دو كشور همیشه برای تعمیق روابط نقش بارز داشته اند، گفت: حال كه بسیاری از نمایندگان جدید به صحن مجلس ملی پاكستان راه یافته اند می طلبد روابط پارلمانی دو كشور برای شناسایی ظرفیت های بیش از پیش توسعه یابد .
وی با تشریح پتانسیل های غنی بین دو كشور گفت: گسترش تجارت دو جانبه در وهله اول به نفع مردم دو كشور است زیرا كه به یمن همسایگی، هزینه تجاری بین دو كشور نسبت به دیگر كشورهای جهان بسیار پایین تر خواهد بود .
مشهدی با بیان برخی موانع و مشكلات در مسیر رشد روابط تجاری و بازرگانی فیمابین گفت : در مرحله نخست، كانال های بانكی بین دو كشور باید گشوده شود تا بازرگانان بتوانند بدون هیچ مشكلی دست به تبادلات مالی بزنند .
سیاستمدار پاكستان با تشریح فشارهای خارجی بر دولت های پیشین پاكستان گفت : متاسفانه دولت های قبلی پاكستان نتوانستند، برابر این فشارها مقاومت كنند به همین دلیل روابط تجاری بین دو كشور نتوانسته اند پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشد .
نماینده پیشین مجلس سنای پاكستان در ادامه سخنان خود همچنین با بیان چالش های جهان اسلام گفت: پاكستان و جمهوری اسلامی ایران به عنوان دو كشور مهم اسلامی میتوانند در كاهش مشكلات نقش مهمی ایفا كنند .
سفر آتی ظریف به پاكستان، ششمین سفر وی به این كشور در مسئولیت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است.
آساق**6125**1663**