۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۱۵
کد خبر: 83013787
T T
۰ نفر
انتخابات شورای مركزی اعتماد ملی باید باردیگر برگزار شود

تهران - ایرنا - دبیر كمیسیون ماده ١٠ احزاب از بررسی گزارش مجمع عمومی حزب اعتماد ملی در نهمین جلسه این كمیسیون خبر داد و گفت: این حزب باید با تشكیل مجدد مجمع عمومی نسبت به برگزاری انتخابات اعضای شورای مركزی و بازرسان اقدام كند.

«بهرام سرمست» روز دوشنبه در نشست خبری كه در وزارت كشور برگزار شد، افزود: در جلسه امروز كمیسیون ماده 10 احزاب فرآیند انطباق اساسنامه و مرامنامه حزب اعتماد ملی با آیین نامه جدید فعالیت احزاب تصویب شد.
وی افزود: با توجه به وجود برخی اشكال ها در فرآیند برگزاری انتخاب اعضای شورای مركزی و بازرسان حزب اعتماد ملی مقرر شد این حزب مجددا با تشكیل مجمع عمومی در مدت كمتر از یك ماه از تاریخ ابلاغ نسبت به انتخاب اعضای شورای مركزی و بازرسان اقدام كند.
مدیركل سیاسی وزارت كشور توضیح داد: مقرر شد امیری اردكانی نماینده دادستانی، حسین كمالی نماینده احزاب ملی در كمیسیون ماده 10 احزاب و پروانه مافی نماینده مجلس شورای اسلامی و ناظر وزارت كشور در مجمع عمومی حزب اعتماد ملی به عنوان ناظر حضور داشته باشند.
سرمست همچنین درخصوص مجمع عمومی حزب اعتماد ملی تصریح كرد: احزاب برای انطباق اساسنامه و مرامنامه و انتخاب شورای مركزی باید دو كنگره مجزا برگزار كنند كه برای تسهیل كار جهت دعوت و تشریفات برگزاری مجامع عمومی قرار شد این دو مجمع پشت سر هم برگزار شود.
وی خاطرنشان كرد: فرآیند انطباق اساسنامه حزب اعتماد ملی انجام شده اما در انتخابات شورای مركزی این حزب دچار تنش و اختلال شدند كه از نظر ما، كنگره دوم دارای اشكال است و مجمع عمومی باید مجددا برگزار شود و شورای مركزی و بازرسان انتخاب شوند.
وی تاكید كرد: برای این كه دقت و نظارت انتخابات آتی حزب اعتماد ملی بیشتر شود علاوه بر ناظر وزارت كشور سه عضو دیگر كمیسیون ماده 10 احزاب در مجمع عمومی این تشكل حضور می یابند.
دبیر كمیسیون ماده 10 احزاب هر گونه اظهارنظر از طرف این كمیسیون نسبت به اركان حزب اعتماد ملی اعم از شورای مركزی، بازرسان و قائم مقام را به پس از برگزاری مجمع عمومی موكول و تاكید كرد: اعضای شورای مركزی حزب اعتماد ملی پس از انتخابات مشخص می شوند.
سرمست یادآور شد: مهدی كروبی در نامه ای الیاس حضرتی را به عنوان قائم معرفی كرده اما این كمیسیون در این شرایط وارد تعیین اركان حزب به صورتی نفی و اثباتی در مورد قائم مقامی حضرتی نمی شود.
وی تصریح كرد: آنچه كه در مورد كمیسیون ماده 10 احزاب موضوعیت دارد، این است كه انتخابات شورای مركزی اعتماد ملی باید برگزار و پس از آن سایر اركان مشخص شود.
وی افزود: ما فقط در مورد اساسنامه و انتخابات شورای مركزی این حزب به موضوع ورود كردیم و در مورد قائم مقامی این تشكل بحثی مطرح نشده است.
مدیركل سیاسی وزارت كشور خاطرنشان كرد: پس از برگزاری انتخابات شورای مركزی این حزب مشخص خواهد شد كه هر كدام از اعضای آن چه سمت و جایگاهی در حزب خواهند داشت.
دبیر كمیسیون ماده 10 احزاب همچنین در خصوص شكایت «رحمت الله بیگدلی» از اعضای حزب اعتماد ملی از حضرتی توضیح داد: موضوع شكایت و طرح دعوی بیگدلی به طرفیت حضرتی و رای قرار موقت توقف فعالیت وی نیز به این كمیسیون تحویل شده كه دستور قضایی برای وی ارسال می شود.
سرمست با بیان این كه «هر گزارش یا شكایتی یا اختلافی در این كمیسیون مطرح می شود»، تاكید كرد: مرجع صلاحیت دار رسیدگی فعالیت احزاب اعم از صدور پروانه و نظارت بر احزاب كمیسیون ماده 10 احزاب است، اما در مورد شكایت یك عضو از عضو دیگر حزب، موضوع در كمیسیون مطرح شده است و قرار شد این نامه را برای حضرتی ارسال كنیم.

** رییس جمهوری و دولت همواره مشوق فعالیت احزاب هستند
مدیركل سیاسی وزارت كشور همچنین در خصوص سخنان اخیر رییس جمهوری مبنی بر این كه «احزاب یكی - دو سال به مرخصی بروند»، گفت: به نظر من سوء تفاهمی صورت گرفته و طرف خطاب و نظر رییس‌جمهوری رقبای انتخاباتی و مخالفان دولت بوده كه با سیاه‌نمایی و فعالیت های تخریبی چوب لای چرخ دولت می‌گذارند و یاس و ناامیدی در جامعه توسعه می دهند.
سرمست اظهار داشت: طرف سخن رییس جمهوری احزاب قانونمند شناسنامه دار كه فعالیت قانونی دارند، نبوده است و قطعا نباید تشكل های سیاسی قانونی این سخن را به خود بگیرند.
وی تاكید كرد: سیاست های دولت و شخص رییس جمهوری چه در برنامه ششم توسعه چه منشور حقوق شهروندی و چه در ارتباط با آیین‌نامه‌هایی در زمینه گسترش فعالیت احزاب بود و همیشه مشوق و پشتیبان فعالیت حزبی قانونمند بوده است.
دبیر كمیسیون ماده 10 احزاب همچنین گفت: برخی احزاب در طول سالیان گذشته حتی یك دوره كنگره برگزار نكرده اند اما در یك سال گذشته با تشویق و ترغیب هایی كه صورت گرفته كنگره های احزاب به صورت منسجم و منظم برگزار شده است.

** سیاست دولت تقویت مشاركت و گسترش فعالیت احزاب است
سرمست با تاكید بر این كه احزاب جزء ستون ها و پایه های نظام مردم سالاری دینی هستند، تصریح كرد: ما به فعالیت احزاب اعتقاد داریم؛ عملكرد 9 ماهه كمیسیون ماده 10 احزاب، سه برابر متوسط میانگین دوره های گذاشته است.
وی همچنین به كارنامه كمیسیون ماده 10 احزاب در یك سال گذشته و دولت دوازدهم اشاره كرد و یادآور شد: بر اساس رویكرد دولت دوازدهم و سیاست های ابلاغی وزیر كشور و معاون سیاسی وزارت كشور، در طول یك سال گذشته، تلاش جدی برای برگزاری منظم و مستمر جلسات كمیسیون به عمل آوردیم؛ به طوری كه كمیسیون 21 جلسه در طول دولت دوازدهم تاكنون تشكیل دادیم و بالغ بر 170 مصوبه در طول سال گذشته و سال جاری داشتیم.
دبیر كمیسیون ماده 10 احزاب خاطرنشان كرد: تلاش كردیم علاوه بر نظارت و حمایت از احزاب ، در راستای اجرای قانون جدید احزاب، با ایجاد امنیت و رعایت بی طرفی و پیگیری دقیق، شرایطی را برای برگزاری مجامع و انتخابات تشكل های سیاسی ایجاد كنیم.
سرمست افزود: معاونت سیاسی وزارت كشور در راستای تقویت فرهنگ تحزب، همایش علمی تحزب و توسعه را با مشاركت فعالان حزبی و اساتید صاحب نظر علوم سیاسی برگزار كرد.
مدیركل سیاسی وزارت كشور بیان كرد: وزارت كشور كارگاه های آموزشی برای تبیین قوانین و مقررات و آیین نامه های مربوط به احزاب در سطح استان های سراسر كشور را در دستور كار خود قرار داده است. سرمست ادامه داد: در نشست هایی كه از سوی خانه احزاب به شكل همایش های ملی و فصلی برگزار می‌شد، سیاست معاونت سیاسی وزارت كشور، تقویت مشاركت فعالیت احزاب است.
وی گفت: كمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس روز گذشته جلسه‌ای را برای استماع گزارش عملكرد كمیسیون ماده 10احزاب برگزار كرد و من به عنوان دبیر این كمیسیون، گزارش عملكرد را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارایه كردم.

** آخرین مصوبات جلسه نهم كمیسیون ماده 10
دبیر كمیسیون ماده ١٠ احزاب در ادامه این نشست خبری با تشریح مصوبات نهمین جلسه كمیسیون ماده ١٠ احزاب از تصویب تقاضای تاسیس اولیه حزب یاران انقلاب اسلامی ایران خبرداد
سرمست گفت: در این جلسه مقرر شد جزییات این تقاضا به هیات متقاضی تاسیس جهت برگزاری مجمع عمومی با رعایت تشریفات قانونی ابلاغ شود.
وی یادآور شد: در این جلسه همچنین گزارش مجمع عمومی احزاب «آزادی» و «پیروان زینب (س)» بررسی و اصلاح اساسنامه و مرامنامه و برگزاری انتخابات شورای مركزی و بازرسان این تشكل ها تصویب شد كه جزییات این مصوبات به این دو حزب ابلاغ می شود.
سیام**3070**9314**1336