۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۱۸
کد خبر: 83000401
T T
۰ نفر

ترامپ تهدید جهانی

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۱۸
کد خبر: 83000401
ترامپ تهدید جهانی

پكن - ایرنا - دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا امروزه نه تنها با ایران بلكه با اتحادیه اروپا ، چین، روسیه، كانادا، كره جنوبی، كره شمالی، ژاپن و این اواخر نیز با تركیه به مخالفت برخاسته است و با هر كدام از این كشورها در زمینه ای درگیر است.

به گزارش ایرنا، ترامپ از بدو آغاز بكارش در كاخ سفید سر ناسازگاری را با جهان به ویژه ایران بنیان نهاد و تهدیدات او از جنگ تجاری با اروپا و چین گرفته تا خروج از برجام و تحریم نفتی ایران هر روز در حال گسترش است.
رئیس جمهوری آمریكا اكنون در دو حوزه اقتصادی و سیاسی به جنگ جهان رفته است او با كشورهایی مانند چین، كانادا، اروپا، ژاپن، تركیه و كره جنوبی در جبهه اقتصادی نبرد می كند و با برخی دیگر از كشورها مانند روسیه، كره شمالی و ایران هم در دو جبهه سیاسی و اقتصادی به عناد برخاسته است. سیاست های خصمانه او علیه روسیه و كره شمالی به رغم دیدار دو جانبه با سران این دو كشور همچنان ادامه دارد.
اما مواضع نظامی، سیاسی و اقتصادی او برابر جمهوری اسلامی ایران كه با خروج از برجام آغاز شد و با تحریم های نفتی ادامه پیدا كرده است، یكی از چالش های جدی او در عرصه جهانی است كه به اعتقاد كارشناسان و تحلیلگران برجسته بین المللی با شكست مواجه خواهد شد.
ترامپ قصد دارد با خروج از برجام و اعمال تحریم های شدید علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله ممنوعیت فروش نفت، تهران را به میز مذاكره بكشاند غافل از اینكه ایران به اعتقاد كارشناسان و تحلیلگران در این نبرد، به دلیل پشتوانه مردمی، نیاز جهان به نفت، عدم همراهی كشورهای دیگر با واشنگتن و توان بالای دفاعی نه تنها شكست نخواهد خورد، بلكه ممكن است پیروز میدان هم باشد.

** اقدام آمریكا علیه ایران خاورمیانه را به درگیری می كشاند
معاون دانشكده روابط بین الملل معاصر چین در مورد فشارهای آمریكا بر ایران معتقد است ایران یك قدرت واقعی است و هر اقدامی از سوی آمریكا علیه تهران، كل خاورمیانه را به درگیری می كشاند و این همان موضوع مادر جنگ ها است كه ایران مطرح كرده است.
'لی شائو شیان' در گفت و گو با ایرنا، افزود: اكنون ایران قدرت بزرگی در خاورمیانه است. نفوذ ایران در میان مردم عراق، سوریه و لبنان قابل اغماض نیست و اینها را نمی توان نادیده گرفت.
رئیس انستیتوی مطالعات عرب دانشگاه 'نینگ شیا' چین اظهار داشت نباید فراموش كرد ایران از لحاظ نظامی، اقتصادی و زیربنایی، دارای قدرت و توان بالایی است و حرف های زیادی برای گفتن دارد.
لی تاكید كرد: آمریكا با توجه به همین قدرت ایران است كه می خواهد كشورهای دیگر را علیه تهران بسیج كند و بر اروپا، روسیه و تركیه فشار آورد تا روابط با ایران را به خصوص در زمینه تجارت انرژی متوقف كنند.
به گفته وی آمریكا تلاش گسترده ای را برای تحت فشار قرار دادن ایران در عرصه های مختلف شروع كرده است اما بعید است به نتیجه دلخواه برسد جز اینكه خطر بحران در خاورمیانه هر روز بیشتر نمایان می شود.
او با اشاره به مساله تنگه هرمز و احتمال درگیری در منطقه با ادامه فشارهای آمریكا، گفت: ایران در یك منطقه بسیار مهم قرار دارد، هر كشوری این منطقه را در كنترل داشته باشد در واقع بخش مهمی از دنیا را در كنترل خواهد داشت.
این كارشناس خاورمیانه تصریح كرد: به نظر می رسد یكی از اهداف آمریكا و رژیم صهیونیستی این است كه ایران را تحت فشار بگذارند تا از سوریه خارج شود، حتی حملات اسراییل به سوریه در همین ارتباط است.
معاون دانشكده روابط بین الملل معاصر چین و كارشناس خاورمیانه در مورد فشارهای آمریكا بر شركت های چینی برای خروج از ایران نیز اظهار داشت: شركت های چینی از سال 2012 میلادی با وجود تحریم ها، روابط تجاری و اقتصادی گسترده ای با ایران داشته اند و این روابط را نیز حفظ خواهند كرد.
به گفته وی شركت های چینی و بانك های این كشور از هم اكنون باید خود را برای مقابله با فشارهای آمریكا آماده كرده و از روابط تجاری با ایران حراست كنند.
او یادآور شد: اگرچه ترامپ رئیس جمهوری آمریكا فشار بر كشورهای دیگر از جمله چین را افزایش داده است تا ارتباطات اقتصادی با ایران از جمله خرید نفت از این كشور را متوقف كنند، اما شركت های چینی زیر بار این تهدید نخواهند رفت.
معاون دانشكده روابط بین الملل معاصر چین بیان كرد: پكن در حال حاضر روزانه بین 550 تا 650 هزار بشكه نفت از ایران خریداری می كند، چین سال گذشته میلادی نیز بزرگترین خریدار نفت ایران بود.
تحلیلگر دانشگاه نینگ شیا با بیان اینكه در یك دهه گذشته چین بزرگترین شریك تجاری ایران بوده است، تاكید كرد كه شركت های چینی تسلیم خواسته های آمریكا نمی شوند و حضور خود را در بازار ایران بسیار مهم می دانند و به تجارت و سرمایه گذاری با تهران ادامه خواهند داد.

** محاصره نفتی ایران امكانپذیر نیست
تحلیلگر ارشد موسسه مطالعات بین المللی چین هم اعتقاد دارد كه آمریكا به خواست خود كه محاصره نفتی ایران است نمی رسد، زیرا چنین كاری اصلا برای واشنگتن امكانپذیر نیست.
'سوشیاو خویی' چنین اقدامی را دشوار خواند و افزود: ایران با تجدید قابلیت های دفاعی و همچنین آزمایش های جدید موشكی، سیگنال های خطی را به ایالات متحده فرستاده است كه بیانگر قدرت دفاعی این كشور است.
وی امكان طرح شكایت ایران از آمریكا به دلیل تحریم نفتی تهران را منطقی دانست و پیش بینی كرد به دلیل عدم همراهی جامعه بین المل با خواسته های نامعقول آمریكا، تنش بین واشنگتن و جامعه بین الملل بیشتر شود.
خویی تاكید كرد: خروج آمریكا از برجام به عنوان یك قرارداد مهم بین المللی و همچنین تحریم های یكجانبه نفت ایران از سوی این كشور از جمله نقض قوانین بین المللی است.
تحلیلگر ارشد موسسه مطالعات بین المللی چین اظهار داشت: ایران می خواهد با شكایت از آمریكا قوانین بین المللی را اصلاح كند تا واشنگتن به راحتی نتواند از چنین قوانینی سرپیچی كند.
وی به نمونه های زیاد سرپیچی آمریكا از قوانین بین المللی اشاره كرد و گفت: خروج از توافق بین المللی پاریس و جنگ تجاری آمریكا علیه جهان از جمله این موارد است.

** تحریم های آمریكا بدون همراهی جهان بی اثر هستند
مدیر بخش تجارت بین الملل آكادمی علوم اجتماعی چین هم معتقد است چون تحریم های آمریكا علیه ایران یك جانبه و بدون همراهی جهانی هستند تاثیر زیادی در روابط اقتصادی ایران با جهان ندارند.
'چینگیی سو' تصریح كرد: بعد از تحریم ها، خیلی از كشورها از جمله چین و روسیه و حتی برخی كشورهای اروپایی همچنان روابط اقتصادی خود را با ایران حفظ كرده و حتی گسترش داده اند كه بیانگر ناكارآمدی این تحریم ها است.
وی با اشاره به اینكه تحریم های آمریكا علیه صدور نفت ایران بی نتیجه است، تاكید كرد: این تحریم ها شكست خواهد خورد زیرا جهان به نفت ایران نیاز دارد.
آنچه مسلم است این است كه آمریكا در نبرد اقتصادی با ایران موفق نخواهد شد واشنگتن حتی ممكن است در این راستا به دلیل فشارهای خودسرانه بر دیگر كشورها خیلی از دوستان خود را هم از دست بدهد، موضوعی كه رئیس جمهوری تركیه به درستی به آن اشاره كرد و گفت سیاست های نادرست آمریكا علیه آنكارا، تركیه را به آغوش متحدان جدید می اندازد.
شبد**آساق**1904**1663**1379