۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۵۷
کد خبر: 82982516
T T
۰ نفر
روحانی و «تهدیدهای توخالی ترامپ » سرخط رسانه های خارجی

تهران - ایرنا - رسانه ها و خبرگزاری های خارجی ، اظهارات «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینكه «نیازی به پاسخگویی به تهدیدهای توخالی ترامپ رئیس جمهوری آمریكا نیست» را برجسته كردند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس با پرداختن به این بخش از سخنان رئیس جمهوری در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت نوشت: این اظهارات برای اولین بار از زمان هشدار ترامپ به وی به دلیل تبعات منفی تهدید آمریكا مطرح شد.
این رسانه افزود: روحانی در نشست كابینه گفت «اظهارات بی پایه و تهدیدهای توخالی» از سوی برخی مقام های آمریكایی وجود دارد و نیازی به پاسخگویی به هرگونه اظهارنظر پوچ و پاسخ دادن به آنها نیست.
روحانی گفت: باید با عمل به آنها واكنش نشان دهیم.
وی افزود: قوی ترین واكنش به این سخنان سخیف بی تفاوتی در برابر توطئه های آنها و انتخاب گزینه مقاومت و شكست دادن طرح های آنها است.
ترامپ روز یكشنبه در توئیتی نوشت: اگر تهران آمریكا را تهدید كند تبعاتی برای این كشور خواهد داشت. وی با عقب نشینی از این موضع خود روز سه شنبه گفت «آماده مذاكره برای دستیابی به توافقی واقعی» با ایران هستیم.
شبكه خبری «ای بی سی نیوز»، روزنامه صهیونیستی «تایمز او اسرائیل» ، «واشنگتن پست»، «بیزنس اینسایدر»و «ایندیپندنت» گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در باره اظهارات رئیس جمهور را بازنشر كرده اند.
تارنمای هیل ارگان كنگره آمریكا علاوه بر بازنشر این خبر آسوشیتدپرس افزود: توئیت ترامپ در تهدید ایران ظاهرا پاسخ به اظهارات روحانی بود كه گفته بود «جنگ با ایران مادر همه جنگ ها خواهد بود» رئیس جمهوری ایران ظاهرا درها را برای مذاكرات دیپلماتیك باز گذاشت و گفت «صلح با ایران، مادر همه صلح ها خواهد بود.»
هیل نوشت: تنش در روابط دو كشور در سالهای اخیر تشدید شده است. ترامپ ماه مه (اردیبهشت) از توافق هسته ای ایران خارج شد؛ توافقی كه در دولت «باراك اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریكا بدست آمد و تحریم های ایران را به ازای محدود كردن برنامه هسته ای این كشور لغو كرد. دیگر كشورهای امضا كننده توافق وعده داده اند آن را حتی با وجود غیبت آمریكا حفظ كنند.
تارنمای رادیو لیبرتی (اروپای آزاد) نیز در بازتاب اظهارات رئیس جمهور نوشت: روحانی گفت احساس می كند نیازی به پاسخگویی به آنچه كه وی «تهدیدهای توخالی» دونالد ترامپ خواند، نیست.
این رسانه افزود: اظهارات روحانی پاسخ به توئیت ترامپ بود كه با كلماتی كه همگی با حروف بزرگ نوشته شده بودند به ایران هشدار داد «دیگر آمریكا را تهدید نكند و در غیر این صورت با تبعاتی مواجه خواهد شد كه تعداد معدودی در تاریخ با آن مواجه شده اند.»
این گزارش افزود «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واكنش به توئیت ترامپ گفت اگر آمریكا برای مسدود كردن صادرات نفت ایران تلاش كند، با واكنش و اقدامات مقابله جویانه برابر از سوی كشورش مواجه می شود.
رادیولیبرتی افزود: «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریكا 24 ژوئیه (2 مرداد) درباره اقدامات ایران درخاورمیانه از جمله حمایت از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و كمك به شبه نظامیان مخالف دولت یمن هشدارداد.
این رسانه هم به عقب نشینی ترامپ و اعلام آمادگی برای دستیابی به توافقی واقعی با ایران اشاره كرده است.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهور در نشست هیات دولت همچنین گفت كه دولت علاوه بر تلاش‌هایی كه در داخل كشور انجام می‌دهد، اقدامات حقوقی و بین‌المللی خود را نیز شروع كرده كه شكایت حقوقی علیه آمریكا در دیوان دادگستری لاهه از آن جمله بشمار می‌رود چرا كه تحریم‌های آمریكا در تضاد با قطعنامه‌ها و تعهدات قبلی این كشور بشمار می‌رود و این حق ایران است كه در مرجع بین‌المللی از آمریكا شكایت كند و دولت ایران این شكایت را در دیوان لاهه مطرح كرده است .
وی افزود: در چند روز گذشته اولین موفقیت در این شكایت به دست آمد و دیوان صراحتاً به آمریكا اعلام كرده كه تا رسیدگی به شكایت ایران حق ندارد كاری انجام دهد كه در احكام احتمالی این دیوان تأثیر بگذارد و این به نوعی به عنوان قرار تأمین و موقت محسوب می‌شود و این هشدار را به وزیر خارجه آمریكا صادر كرد كه باید مراقب اعمال و برنامه‌های خود در این زمینه باشند و این هشداری به آمریكا از زبان بالاترین مرجع حقوقی دنیا و رئیس دیوان دادگستری لاهه است.
اروپام**9158**1663**

سرخط اخبار جهان